ORDONANTA
Nr. 2 din 14 ianuarie 1994 privind calitatea in constructii
EMITENT:
GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICATA
IN: MONITORUL OFICIAL NR.
18 din 24 ianuarie 1994
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si
al art. 1 lit. h) din Legea nr. 4/1994 privind abilitarea Guvernului de
a emite ordonante si autorizarea contractarii si garantarii unor credite
externe,
Guvernul Romaniei emite prezenta ordonanta.
CAP. 1 Dispozitii
generale
ART.
1
Calitatea constructiilor este rezultanta totalitatii
performantelor de comportare a acestora in exploatare si a satisfacerii,
pe intreaga durata de existenta, a tuturor exigentelor utilizatorilor si
colectivitatilor, exprimate sau implicite.
ART.
2
Prevederile prezentei ordonante se aplica constructiilor de orice
categorie si instalatiilor aferente acestora, indiferent de forma de
proprietate sau destinatie - denumite in continuare constructii -,
precum si lucrarilor de modernizare, modificare, transformare,
consolidare si de reparatii ale acestora.
Exigentele
privind calitatea instalatiilor si echipamentelor tehnologice de
productie se stabilesc si se realizeaza prin reglementari specifice
fiecarui domeniu de activitate.
ART.
3
Prin prezenta ordonanta se instituie sistemul calitatii in
constructii, care sa conduca la realizarea si exploatarea unor
constructii de calitate corespunzatoare, in scopul protejarii vietii
oamenilor, a societatii si a mediului inconjurator.
ART.
4
Pentru obtinerea unor constructii de calitate corespunzatoare
sint obligatorii realizarea si mentinerea, pe intreaga durata de
existenta a acestora, a urmatoarelor exigente de performanta esentiale:
a)
rezistenta si stabilitate;
b)
siguranta in exploatare;
c)
siguranta la foc;
d)
sanatatea oamenilor, refacerea si protectia mediului;
e)
izolatie termica, hidrofuga si economie de energie;
f)
protectie impotriva zgomotului.
ART.
5
Obligatiile prevazute la articolul precedent revin tuturor
factorilor implicati care concura la conceperea, realizarea si
exploatarea constructiilor, precum si la postutilizarea lor, potrivit
responsabilitatii fiecaruia.
Acesti
factori sint: investitorii, cercetatorii, proiectantii, specialistii
verificatori de proiecte atestati, fabricantii si furnizorii de produse
pentru constructii, executantii, dirigintii de specialitate,
proprietarii, administratorii, utilizatorii, responsabilii tehnici cu
executia atestati, expertii tehnici atestati, precum si autoritatile
publice si asociatiile profesionale de profil.
ART.
6
In contractele care se incheie ori, dupa caz, in dispozitiile sau
autorizatiile care se emit, factorii prevazuti la articolul precedent
sint obligati sa inscrie clauzele referitoare la nivelul de calitate al
constructiilor, corespunzatoare exigentelor de performanta, precum si
garantiile materiale si orice alte prevederi, care sa conduca la
realizarea acestor clauze.
In
contracte nu se pot inscrie niveluri si cerinte referitoare la calitate,
inferioare reglementarilor tehnice in vigoare cu privire la exigentele
de performanta esentiale prevazute la art. 4.
ART.
7
Constructiile se clasifica in categorii de importanta in functie
de complexitate, destinatie, mod de utilizare, grad de risc sub aspectul
sigurantei, precum si dupa considerente economice.
Sistemul
calitatii in constructii se aplica in mod diferentiat in functie de
categoriile de importanta a constructiilor, conform regulamentelor si
procedurilor de aplicare a fiecarei componente a sistemului.
CAP.
2
Sistemul
calitatii in constructii
ART.
8
Sistemul calitatii in constructii reprezinta ansamblul de
structuri organizatorice, responsabilitati, regulamente, proceduri si
mijloace, care concura la realizarea calitatii constructiilor in toate
etapele de concepere, realizare, exploatare si postutilizare a acestora.
ART.
9
Sistemul calitatii in constructii se compune din:
a)
reglementarile tehnice in constructii;
b)
calitatea produselor folosite la realizarea constructiilor;
c)
agremente tehnice pentru produse, procedee si echipamente noi in
constructii;
d)
verificarea proiectelor, a executiei lucrarilor si expertizarea
proiectelor si a constructiilor;
e)
managementul calitatii in constructii;
f)
autorizarea si acreditarea laboratoarelor de analize si incercari in
constructii;
g)
asigurarea activitatii metrologice in constructii;
h)
receptia constructiilor;
i)
urmarirea comportarii in exploatare si investitii in timp la constructii;
j)
postutilizarea constructiilor;
k)
controlul de stat al calitatii in constructii.
ART.
10
Reglementarile tehnice in constructii se stabilesc prin
regulamente si proceduri si au ca obiect conceptia, calculul, alcatuirea,
executia si exploatarea constructiilor. Prin reglementarile tehnice se
stabilesc, in principal, conditiile minime de calitate cerute
constructiilor, produselor si procedeelor utilizate in constructii,
precum si modul de determinare si verificare a acestora.
ART.
11
Certificarea calitatii produselor folosite in constructii se
efectueaza prin grija producatorului si/sau a furnizorului, in
conformitate cu metodologia si cu procedurile stabilite pe baza legii.
La
lucrarile de constructii se interzice folosirea de produse fara
certificarea calitatii lor, care trebuie sa asigure nivelul de calitate
corespunzator exigentelor de performanta esentiale.
ART.
12
Argumentele tehnice pentru produse, procedee si echipamente noi
in constructii stabilesc, in conditiile prezentei ordonante, aptitudinea
de utilizare, conditiile de fabricatie, transport, depozitare, de punere
in opera si de intretinere ale acestora.
La
lucrarile de constructii, care trebuie sa asigure nivelul de calitate
conform exigentelor de performanta esentiale, se pot folosi numai
produse, procedee si echipamente traditionale si/sau noi, pentru care
exista agremente tehnice corespunzatoare.
ART.
13
Verificarea proiectelor pentru executia constructiilor, in ceea
ce priveste respectarea reglementarilor tehnice referitoare la
exigentele de performanta esentiale, se va face numai de catre
specialisti verificatori de proiecte atestati, persoane fizice si
persoane juridice care au angajate persoane fizice atestate,
independenti de agentii economici elaboratori ai proiectelor.
Se
interzice aplicarea proiectelor si a detaliilor de executie neverificate
in conditiile alineatului precedent.
Verificarea
executiei constructiilor este obligatorie si se efectueaza de catre
investitori prin diriginti de specialitate sau prin agenti economici de
consultanta specializati.
Expertizele
tehnice ale proiectelor si ale constructiilor se efectueaza la cerere,
numai de catre experti atestati in acest scop.
ART.
14
Managementul calitatii in constructii consta in conducerea
si asigurarea calitatii acestora si constituie principala obligatie a
tuturor factorilor care participa la conceperea, realizarea si
exploatarea constructiilor. Acesta se realizeaza printr-o strategie
adecvata si prin masuri specifice, elaborate si adoptate in scopul
obtinerii atestarii si garantarii calitatii constructiilor.
Agentii
economici care executa lucrari de constructii asigura nivelul de
calitate corespunzator exigentelor de performanta esentiale, prin
personal propriu si responsabili tehnici cu executia atestati, precum si
printr-un sistem propriu conceput si realizat.
ART.
15
Autorizarea si acreditarea laboratoarelor de analize si incercari
in constructii se fac in conformitate cu prevederile legale.
ART.
16
Asigurarea activitatii metrologice in constructii se realizeaza
conform prevederilor legale privind etalonarea, verificarea si
mentinerea in stare de functionare a mijloacelor de masurare si control
utilizate in acest domeniu.
ART.
17
Receptia constructiilor constituie certificarea realizarii
acestora in conformitate cu documentatia de executie si cu documentele
cuprinse in cartea tehnica a constructiei, pe baza examinarii lor.
Cartea
tehnica a constructiei cuprinde documente privitoare la conceperea,
realizarea, exploatarea si postutilizarea constructiei. Ea se intocmeste
prin grija investitorului si se preda proprietarului constructiei, care
are obligatia sa o pastreze si sa o completeze la zi. Prevederile din
cartea tehnica a constructiei referitoare la exploatare sint obligatorii
pentru proprietar, administrator si utilizator.
ART.
18
Urmarirea comportarii in exploatare in timp a constructiilor se
face pe toata durata de existenta a acestora si cuprinde ansamblul de
activitati privind examinarea directa sau investigarea cu mijloace de
observare si masurare specifice, in scopul mentinerii exigentelor de
performanta esentiale.
Interventiile
la constructiile existente se refera la lucrari de reconstruire,
consolidare, transformare, extindere, desfiintare partiala, precum si la
lucrari de reparatii aferente structurilor de rezistenta si se
consemneaza obligatoriu in cartea tehnica a constructiei.
ART.
19
Postutilizarea constructiilor cuprinde activitatile de
dezafectare, demontare si demolare a constructiilor, de reconditionare
si refolosire a elementelor si produselor recuperabile, precum si
reciclarea deseurilor nefolosibile, cu asigurarea protectiei mediului,
potrivit legii.
ART.
20
Controlul de stat al calitatii in constructii cuprinde inspectii
in etapele de concepere, executare, exploatare si postutilizare a
constructiilor, privind componentele sistemului calitatii in constructii,
in functie de categoria de importanta a acestora.
CAP.
3
Obligatii
si raspunderi
Sectiunea 1
Obligatii
si raspunderi ale investitorilor
ART.
21
Investitorii sint persoane fizice sau juridice care finanteaza si
realizeaza investitii si au urmatoarele raspunderi si obligatii
principale referitoare la calitatea constructiilor:
a)
stabilirea nivelului calitativ care trebuie realizat prin proiectare si
executie pe baza reglementarilor tehnice, precum si a studiilor si
cercetarilor efectuate;
b)
obtinerea acordurilor si a avizelor prevazute de lege, precum si a
autorizatiei de constructie;
c)
asigurarea verificarii proiectelor prin specialisti verificatori de
proiecte atestati;
d)
asigurarea verificarii executiei corecte a lucrarilor de constructii
prin diriginti de specialitate sau agenti economici de consultanta
specializati, pe tot parcursul realizarii lucrarilor;
e)
asigurarea solutionarii neconformitatilor, defectelor aparute pe
parcursul executiei lucrarilor, precum si a deficientelor proiectelor;
f)
asigurarea receptiei
lucrarilor de constructii la terminarea acestora si la expirarea
perioadei de garantie;
g)
intocmirea cartii tehnice a constructiei si predarea acesteia
proprietarului.
Sectiunea 2
Obligatii
si raspunderi ale proiectantilor de constructii
ART.
22
Proiectantii de constructii raspund de indeplinirea urmatoarelor
obligatii principale referitoare la calitatea constructiilor:
a)
precizarea prin proiect a categoriei de importanta a constructiei;
b)
asigurarea prin proiecte si detalii de executie a nivelului de calitate
corespunzator exigentelor de performanta esentiale, cu respectarea
reglementarilor tehnice si a clauzelor contractuale;
c)
prezentarea proiectelor elaborate specialistilor verificatori de
proiecte atestati, stabiliti de investitori, precum si solutionarea
lipsurilor, neconformitatilor si neconcordantelor semnalate de acestia;
d)
elaborarea caietelor de sarcini, a instructiunilor tehnice privind
executia, exploatarea, intretinerea si reparatiile lucrarilor.
Documentatia privind postutilizarea constructiilor se efectueaza numai
la solicitarea proprietarului;
e)
stabilirea, prin proiect, a fazelor de executie determinate pentru
lucrarile executate corespunzator exigentelor de performanta esentiale
si participarea pe santier la verificarile de calitate legate de acestea;
f)
stabilirea modului de solutionare a defectelor aparute in executie din
vina lor la constructiile la care trebuie sa se asigure nivelul de
calitate corespunzator exigentelor de performanta esentiale, precum si
urmarirea aplicarii pe santier a solutiilor adoptate dupa insusirea
acestora de catre specialisti verificatori de proiecte atestati, la
cererea investitorului;
g)
participarea la intocmirea cartii tehnice a constructiei si la receptia
lucrarilor executate.
Sectiunea 3
Obligatii
si raspunderi ale executantilor lucrarilor de constructii
ART.
23
Executantul lucrarilor de constructii are urmatoarele obligatii
principale:
a)
sesizarea investitorilor asupra neconformitatilor si neconcordantelor
constatate in proiecte, in vederea solutionarii;
b)
inceperea executiei lucrarilor numai la constructii in conditiile legii
si numai pe baza proiectelor verificate de specialisti atestati;
c)
asigurarea nivelului de calitate corespunzator exigentelor de
performanta esentiale, prin personal propriu si responsabili tehnici cu
executia atestati, precum si printr-un sistem propriu de calitate
conceput si realizat;
d)
convocarea factorilor care trebuie sa participe la asigurarea
conditiilor necesare verificarii lucrarilor ajunse in faze determinate
ale executiei, precum si executarii acestora, in scopul obtinerii
acordului de continuare a lucrarilor;
e)
solutionarea lipsurilor, neconformitatilor, defectelor si
neconcordantelor aparute in fazele de executie numai pe baza solutiilor
stabilite de proiectant, cu acordul investitorului;
f)
utilizarea in executia lucrarilor numai a produselor si procedeelor
prevazute in proiect, certificate sau pentru care exista argumente
tehnice, care conduc la realizarea exigentelor de performanta esentiale,
precum si gestionarea probelor martor. Produsele si procedeele prevazute
in proiect pot fi inlocuite cu altele care indeplinesc conditiile
precizate, numai pe baza solutiilor stabilite de proiectanti, cu acordul
investitorului;
g)
respectarea proiectelor si a detaliilor de executie pentru realizarea
nivelului de calitate corespunzator exigentelor de performanta esentiale;
h)
sesizarea, in termen de 24 de ore, a Inspectiei de stat in constructii,
lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, in cazul
producerii unor accidente tehnice in timpul executiei lucrarilor;
i)
supunerea la receptie numai a constructiilor care corespund cerintelor
de calitate si pentru care a predat investitorului documentele necesare
intocmirii cartii tehnice a constructiei;
j)
aducerea la indeplinire, a termenelor stabilite, a masurilor depuse prin
actele de control sau prin documentele de receptie a lucrarilor de
constructii;
k)
remedierea, pe propria cheltuiala, a defectelor calitative aparute din
vina sa atit in perioada de executie, cit si in perioada de garantie
stabilita potrivit legii;
l)
readucerea terenurilor ocupate temporar la starea lor initiala, la
terminarea executiei lucrarilor.
Sectiunea 4
Obligatii
si raspunderi ale specialistilor verificatori de proiecte, ale
responsabililor tehnici cu executia si ale expertilor tehnici, atestati
ART.
24
Specialistii verificatori de proiecte atestati raspund in mod
solidar cu proiectantul in ceea ce priveste asigurarea nivelului de
calitate corespunzator exigentelor de performanta esentiale.
Responsabilii
tehnici cu executia atestati raspund, conform atributiilor care le revin,
pentru realizarea nivelului de calitate corespunzator exigentelor de
performanta esentiale la lucrarile de constructii pentru care sint
angajati.
Expertii
tehnici atestati, angajati pentru expertizarea unor proiecte, lucrari de
constructii sau constructii aflate in exploatare, raspund pentru
solutiile date.
Sectiunea 5
Obligatii
si raspunderi ale proprietarilor constructiilor
ART.
25
Proprietarii constructiilor au urmatoarele obligatii principale:
a)
efectuarea la timp a lucrarilor de intretinere si reparatii care le
revin, prevazute, conform normelor legale, in cartea tehnica a
constructiei si rezultate din activitatea de urmarire a comportarii in
timp a constructiilor;
b)
pastrarea si completarea la zi a cartii tehnice a constructiei;
c)
asigurarea urmaririi comportarii in timp a constructiilor conform
prevederilor din cartea tehnica a constructiei si reglementarile tehnice;
d)
efectuarea, dupa caz, de modificari, transformari, modernizari si
consolidari ale constructiei numai pe baza de proiecte intocmite de
persoane fizice sau juridice autorizate, verificate potrivit legii;
e)
asigurarea realizarii lucrarilor de investitii la constructii, impuse
prin reglementarile legale;
f)
asigurarea efectuarii lucrarilor din etapa de postutilizare a
constructiilor cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Sectiunea 6
Obligatii
si raspunderi ale administratorilor si utilizatorilor constructiilor
ART.
26
Administratorii si utilizatorii constructiilor au urmatoarele
obligatii principale:
a)
folosirea constructiilor conform instructiunilor de exploatare prevazute
in carte tehnica a constructiei;
b)
efectuarea la timp a lucrarilor de intretinere si reparatii care le
revin conform contractului;
c)
efectuarea de modificari, consolidari sau schimbari ale destinatiei
constructiei numai cu acordul proprietarului si cu respectarea
prevederilor legale;
d)
efectuarea urmaririi comportarii in timp a constructiilor conform cartii
tehnice a constructiei si contractului incheiat cu proprietarul;
e)
sesizarea in termen de 24 de ore a Inspectiei de stat in constructii,
lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului, in cazul unor
accidente tehnice la constructiile in exploatare.
Sesiunea 7
Obligatii
si raspunderi in activitatea de cercetare in constructii si in materiale
de constructii
ART.
27
Unitatile care presteaza activitati de cercetare in constructii
si in materiale de constructii au urmatoarele obligatii principale:
a)
efectuarea de cercetari teoretice si experimentale preliminare in
vederea fundamentarii reglementarilor tehnice in constructii;
b)
fundamentarea, elaborarea si experimentarea de solutii tehnice, produse
si procedee noi pentru constructii;
c)
verificarea si controlul noilor produse, procedee si echipamente la
solicitarea producatorilor, in vederea eliberarii de agremente tehnice,
conform dispozitiilor legale.
Sectiunea 8
Obligatii
si raspunderi comune
ART.
28
Raspunderea pentru realizarea si mentinerea, pe intreaga durata
de existenta, a unor constructii de calitate corespunzatoare, precum si
pentru indeplinirea obligatiilor stabilite prin procedurile si
regulamentele elaborate potrivit prevederilor prezentei ordonante,
revine factorilor care participa la conceperea, realizarea, exploatarea
si postutilizarea acestora.
ART.
29
Proiectantul, specialistul verificator de proiecte atestat,
fabricantii si furnizorii de materiale si produse pentru constructii,
executantul, responsabilul tehnic cu executia atestat, dirigintele de
specialitate, agentul economic de consultanta specializat, expertul
tehnic atestat raspund, fiecare potrivit obligatiilor care le revin,
pentru viciile ascunse ale constructiei, ivite intr-un interval de 10
ani de la receptia lucrarii si, dupa indeplinirea acestui termen, pe
toata durata de existenta a constructiei, pentru viciile structurii de
rezistenta rezultate din nerespectarea normelor de proiectare si
executie in vigoare la data realizarii ei.
ART.
30
Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului, precum si celelalte organisme similare cu
atributii stabilite prin dispozitii legale raspund de exercitarea
controlului statului cu privire la aplicarea unitara a prevederilor
legale in domeniul calitatii constructiilor, in toate fazele si
componentele sistemului calitatii in constructii, precum si de
constatarea contraventiilor, aplicarea sanctiunilor prevazute de lege si,
dupa caz, de sistarea lucrarilor realizate necorespunzator.
Controlul
de stat al calitatii in constructii pentru constructiile din cadrul
obiectivelor militare stabilite prin ordine ale ministrului apararii
nationale, ministrului de interne si directorului Serviciului Roman de
Informatii se realizeaza de catre organele proprii ale autoritatilor
mentionate, abilitate in acest scop.
CAP.
4
Sanctiuni
ART.
31
Constituie contraventii la prevederile prezentei ordonante
urmatoarele fapte, daca nu au fost savirsite in astfel de conditii incit,
potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni si se sanctioneaza
cu amenda:
1.
De la 1.500.000 lei la 7.500.000 lei:
a)
proiectarea, verificarea, expertizarea sau realizarea constructiilor ori
executarea de modificari ale acestora fara respectarea reglementarilor
tehnice privind stabilitatea si rezistenta constructiilor;
b)
executarea de modificari ori demolarea integrala sau partiala a
constructiilor cu incalcarea prevederilor referitoare la autorizarea si
executarea acestora, precum si neexecutarea obligatiilor privind
urmarirea comportarii in timp a constructiilor, referitoare la
stabilitate si rezistenta.
2.
De la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei:
a)
realizarea de constructii fara proiecte sau pe baza de proiecte
neverificate de specialisti atestati conform prevederilor legale;
b)
neexecutarea obligatiilor privind urmarirea comportarii in timp a
constructiilor, a lucrarilor de intretinere, reparatii si consolidari
care decurg din aceasta urmarire;
c)
realizarea de modificari, transformari, modernizari, consolidari care
pot afecta exigentele de performanta esentiale, fara proiect verificat
de specialisti atestati conform prevederilor legale;
d)
neorganizarea si neaplicarea sistemului de conducere si de asigurare a
calitatii, inclusiv realizarea de constructii fara responsabili tehnici
cu executia, atestati, corespunzator prevederilor art. 14.
3.
De la 500.000 lei la 2.500.000 lei:
a)
elaborarea de proiecte incomplete sau continind neconcordante intre
diferitele sectiuni ale acestora, care pot determina nerealizarea
nivelului de calitate al constructiilor corespunzator exigentelor de
performanta esentiale, precum si insusirea acestora de catre specialisti
verificatori de proiecte atestati;
b)
incalcarea prevederilor din reglementarile tehnice referitoare la
exigentele de performanta esentiale ale constructiei;
c)
receptionarea constructiei cu incalcarea prevederilor legale;
d)
neintocmirea, necompletarea si nepastrarea cartii tehnice a constructiei
conform prevederilor legale;
e)
stabilirea, in cadrul expertizei unor proiecte de executie sau lucrari
de constructii, a unor solutii care pot determina nerealizarea nivelului
de calitate al constructiilor corespunzator exigentelor de performanta
esentiale;
f)
nereaducerea terenurilor ocupate temporar la starea lor initiala, la
terminarea lucrarilor de constructii;
g)
neasigurarea verificarii executiei corecte a lucrarilor de constructii
prin diriginti de specialitate sau agenti economici de consultanta
specializati, corespunzator prevederilor art. 21 lit. d);
h)
nepermiterea sau obstructionarea efectuarii controlului calitatii
constructiilor, neprezentarea documentelor si actelor solicitate de
persoanele cu atributii de control, conform prevederilor legale.
4.
De la 200.000 lei la 1.000.000 lei:
a)
neprecizarea in proiect a categoriei de importanta a constructiei si
nestabilirea fazelor determinate supuse controlului calitatii;
b)
prevederea in proiect sau utilizarea unor produse necertificate sau
pentru care nu exista agremente tehnice la lucrari pentru care trebuie
sa se asigure nivelul de calitate corespunzator exigentelor de
performanta esentiale;
c)
nerespectarea prin proiecte a nivelului de calitate si a celorlalte
clauze contractuale, referitoare la exigentele de performanta esentiale;
d)
neexecutarea obligatiilor de intretinere si reparatii care revin
proprietarilor, potrivit legii, si care afecteaza nivelul de calitate
corespunzator exigentelor de performanta esentiale;
e)
neconvocarea facturilor care trebuie sa participe la verificarea
lucrarilor ajunse in faze determinate ale executiei si neasigurarea
conditiilor de verificare.
5.
De la 100.000 lei la 200.000 lei:
a)
lipsa nemotivata a factorilor interesati de la verificarea lucrarilor
ajunse in faze determinate, urmare convocarii facute de executant,
precum si convocarea nejustificata a acestora de catre executant;
b)
nesolicitarea de catre investitor sau executant a solutiilor de
remediere a neconcordantelor, neconformitatilor si defectelor aparute in
timpul executiei, referitoare la exigentele de performanta esentiale;
c)
neindeplinirea obligatiei proiectantului de a stabili solutii pentru
remedierea neconcordantelor, neconformitatilor si a defectelor sesizate,
referitoare la exigentele de performanta esentiale;
d)
neaplicarea de catre executant a solutiilor stabilite de proiectant sau
expert, pentru rezolvarea neconcordantelor, neconformitatilor si
defectelor aparute in timpul executiei;
e)
nesesizarea in termen de 24 de ore, a Inspectiei de stat in constructii,
lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului in cazul
producerii unor accidente tehnice la constructiile in executie, precum
si la cele in exploatare;
f)
neindeplinirea la termenul stabilit a masurilor cuprinse in actele de
control.
ART.
32
Sanctiunile contraventionale prevazute la art. 31 se aplica
persoanelor juridice sau fizice, dupa caz.
ART.
33
Constatarea contraventiilor prevazute la art. 31 si aplicarea
sanctiunilor se fac de catre Inspectia de stat in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului, iar in cazurile prevazute
la art. 30, de catre persoanele imputernicite de Ministerul Apararii
Nationale, Ministerul de Interne si Serviciul Roman de Informatii.
ART.
34
In masura in care prezenta ordonanta nu dispune altfel,
contraventiilor prevazute la art. 31 li se aplica dispozitiile Legii nr.
32/1968.
CAP.
5
Dispozitii
finale si tranzitorii
ART.
35
Regulamentele si procedurile pentru clasificarea constructiilor
in categorii de importanta si pentru componentele sistemului calitatii,
prevazute la art. 9, se elaboreaza de Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului, cu consultarea organismelor cu atributii
stabilite prin dispozitiile legale.
ART.
36
Regulamentele prevazute la art. 35 se aproba prin hotariri ale
Guvernului.
Procedurile
prevazute la art. 35 si normele pentru elaborarea si aplicarea
componentelor sistemului calitatii in constructii se aproba prin ordin
al ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului.
ART.
37
Autorizatia de construire pentru lucrarile prevazute la art. 3
lit. a), b), c), d), e) din Legea nr. 50/1991 se va elibera numai pentru
proiecte verificate de specialisti verificatori de proiecte atestati.
ART.
38
Cheltuielile necesare pentru elaborarea reglementarilor tehnice,
precum si cele aferente Inspectiei pentru controlul calitatii lucrarilor
de constructii se suporta de catre investitori sau proprietari prin
virarea unei sume echivalente cu o cota de 0,70% din cheltuielile pentru
lucrarile de investitii si de reparatii capitale la constructii, la
dispozitia Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului,
ca venituri extrabugetare in conditiile prevazute de Legea nr. 10/1991
privind finantele publice.
Calculul
si virarea sumelor respective se fac esalonat, concomitent cu plata
lucrarilor de investitii si de reparatii capitale.
Intirzierile
la plata cotelor de catre investitor si proprietari, prevazute la alin.
1 si 2, se penalizeaza cu 0,3% pe zi la valoarea sumei datorate, dar nu
mai mult decit dublarea acesteia.
Cheltuielile
necesare efectuarii activitatii de atestare tehnico-profesionala a
specialistilor in constructii, de pina la echivalentul unui salariu
minim brut pe economie, se suporta de catre partea interesata.
Disponibilitatile
la finele anului din veniturile extrabugetare ale Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului se reporteaza in anul
urmator si au aceeasi destinatie.
Cheltuielile
necesare certificarii calitatii produselor si procedeelor, eliberarii de
agremente tehnice pentru noile produse, procedee si echipamente,
autorizarii si acreditarii laboratoarelor, verificarii proiectelor si
executiei lucrarilor de constructii, managementului calitatii,
verificarilor metrologice, receptiei lucrarilor, urmaririi comportarii
in exploatare, interventiilor in timp si postutilizarii constructiilor
se asigura de catre factorii interesati, prin bugetele proprii de
venituri si cheltuieli.
ART.
39
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Legea
nr. 8/1977 privind asigurarea durabilitatii, sigurantei in exploatare,
functionalitatii si calitatii constructiilor, precum si orice dispozitii
contrare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu