ORDIN
nr. 201 din 14 februarie 1997 pentru
aprobarea Normelor metodologice de avizare sanitara si autorizare sanitara
EMITENT:
MINISTERUL SANATATII
Publicat
in MONITORUL OFICIAL
nr. 348 din 9
decembrie 1997
Ministrul sanatatii,
vazand nota Directiei generale a medicinei preventive si promovarea
sanatatii, inregistrata la nr. 6.194 din 11 februarie 1997,
in temeiul prevederilor Legii nr. 3/1978 privind asigurarea
sanatatii populatiei si ale Hotararii Guvernului nr. 244/1997 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii,
emite urmatorul ordin:
1. Se aproba Normele metodologice de avizare sanitara si autorizare
sanitara.
2. Avizarea sanitara si autorizarea sanitara sunt obligatorii
potrivit legii si conditioneaza tehnic si juridic constructia si
functionarea obiectivelor de investitii si activitatilor cu impact asupra
sanatatii populatiei.
3. Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage dupa sine
raspunderea disciplinara, administrativa, materiala, civila si, dupa caz,
penala.
4. Directia generala a medicinei preventive si promovarea sanatatii,
inspectoratele de sanatate publica judetene si al municipiului Bucuresti,
precum si ministerele cu retea sanitara proprie vor aduce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
5. La data publicarii prezentului ordin in Monitorul Oficial al
Romaniei, Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.195/1990 isi inceteaza
aplicabilitatea.
Ministrul sanatatii,
prof. dr. Stefan Iosif Dragulescu
NORME METODOLOGICE de
avizare sanitara si autorizare sanitara
CAP. 1 Dispozitii
generale
ART. 1
Avizarea sanitara a proiectelor in toate fazele de proiectare a
obiectivelor de investitii si autorizarea sanitara a activitatilor
reprezinta acte de inspectie sanitara, care conditioneaza tehnic si
juridic constructia si punerea in functiune a acestora.
ART. 2
Avizul sanitar si autorizatia sanitara de functionare se emit in
baza Legii nr. 3/1978 privind asigurarea sanatatii populatiei si a
Ordinului ministrului sanatatii nr. 102/1993 privind organizarea si
atributiile inspectoratelor de sanatate publica judetene si al
municipiului Bucuresti.
ART. 3
Avizul sanitar si autorizatia sanitara se elibereaza inainte de
constructia sau de intrarea in functiune a obiectivelor de investitii sau
a activitatilor, scopul lor fiind prevenirea aparitiei oricaror situatii
care ar putea pune in pericol sanatatea populatiei.
Fiind acte de inspectie sanitara, avizul sanitar si autorizatia
sanitara au rolul:
- de a stabili normele de fond privind protejarea sanatatii
populatiei si a factorilor de mediu;
- de a stabili termenii procedurali sau administrativi care explica
cum sunt respectate normele de fond, inclusiv standardele de analiza (evaluarea
conformarii entitatii autorizate la normele de fond);
- de a implica toate partile interesate, in asa fel incat acestea
sa inteleaga, sa fie capabile si sa doreasca sa respecte cerintele
normelor de baza.
Avizul sanitar si autorizatia sanitara fac cunoscute exigentele
igienico-sanitare autoritatilor statului, implicate in activitati de
autorizare sau de licentiere, valorifica avantajele activitatii
preventive, in folosul intreprinzatorului, evitand cheltuielile de
remediere sau de compensatie ulterioare, creeaza si valorifica banci de
date privind conditiile de mediu de viata si de munca si factorii de risc
existenti in teritoriul arondat.
ART. 4
Activitatile aferente avizarii/autorizarii sanitare sunt complexe.
Pentru realizarea lor, in inspectoratele de sanatate publica judetene si
al municipiului Bucuresti functioneaza secretariatul tehnic, format din
medici, ingineri sanitari si alti specialisti cu studii superioare, cadre
medicale cu pregatire medie, tehnicieni, informaticieni si operatori de
calculator, in functie de situatia fiecarui inspectorat de sanatate
publica. Inspectorul-sef va stabili componenta secretariatului tehnic din
personalul existent in laboratoarele si compartimentele inspectoratelor.
CAP. 2 Avizarea
sanitara
ART. 5
Avizarea sanitara reprezinta activitatea de inspectie sanitara prin
care inspectoratele de sanatate publica judetene, respectiv al
municipiului Bucuresti, impun conditiile care trebuie respectate de catre
proiectant, pentru orice obiectiv de investitii sau activitate care
urmeaza sa se infiinteze pe teritoriul arondat.
Conditiile impuse sunt cele cuprinse in normele sanitare,
standardele, normativele si alte reglementari legale in domeniu,
specialistii, pe baza studierii documentatiei si a expertizei in teren,
putand impune, in interesul sanatatii publice, conditii tehnice speciale.
ART. 6
Sunt supuse avizarii sanitare, in vederea asigurarii conditiilor de
igiena, in scopul apararii si promovarii sanatatii publice, proiectele sau
documentatiile tehnice privind:
- amplasarea obiectivelor de investitii si a activitatilor
economomice si social-culturale;
- sistematizarea centrelor populate si a teritoriului;
- construirea, transformarea, extinderea, schimbarea destinatiei
sau sistematizarea obiectivelor: industriale, depozite comerciale,
prestari de servicii, invatamant, cultura, turism si recreere, medico-sanitare,
nucleare, transporturi, locuinte, dotari urbanistice si edilitare si de
amenajare a teritoriului, agricole, zootehnice etc.;
- activitatile de transport pentru substante sau materiale
periculoase pentru sanatate;
- activitatile cu durata limitata (santiere, demolarea
constructiilor, exploatari forestiere etc.).
ART. 7
Avizul sanitar nu este necesar in situatiile in care proiectele se
refera la activitati sau la lucrari care, prin executia si functionarea
lor, nu prezinta riscuri pentru sanatatea populatiei sau a salariatilor si
nu sunt in masura sa altereze factorii de mediu, precum si in urmatoarele
situatii:
- lucrari de cai ferate, cai rutiere si lucrari aferente, cu
exceptia celor care traverseaza zone populate sau zonele rezervate
protectiei sanitare a surselor si instalatiilor de apa potabila sau alte
zone protejate;
- linii de transport al energiei electrice, cu exceptia celor care
traverseaza centre populate;
- conducte de transport al gazelor naturale, petrolului si
produselor petroliere, cu exceptia celor care traverseaza centre populate
sau zonele rezervate protectiei sanitare a surselor si instalatiilor de
apa potabila sau alte zone protejate;
- lucrari de hidroamelioratii, de aparare impotriva actiunilor
distructive a apelor, cu exceptia acumularilor si captarilor de apa in
scop potabil si a amenajarilor pentru sport si agrement;
- lucrari privind rezistenta si stabilitatea constructiilor.
ART. 8
Avizul sanitar se solicita de catre proiectant si/sau beneficiar,
persoana fizica sau juridica, la inspectoratul de sanatate publica
judetean sau al municipiului Bucuresti.
Cererea proiectantului, insotita de documentatia tehnica, este
inregistrata la secretariatul tehnic, care, in termen de 30 de zile, are
obligatia de a o rezolva, printr-una dintre urmatoarele forme:
- eliberarea avizului sanitar favorabil, cu sau fara cerinte
speciale obligatorii;
- notificarea de returnare a documentatiei tehnice pentru
completare, atunci cand planurile sau memoriul tehnic nu reflecta integral
situatia din zona sau din obiectivul de investitii sau nu explica in mod
clar solutiile adoptate in rezolvarea cerintelor sanitare ale obiectivului
de investitii sau ale activitatii din proiect;
- notificarea de respingere a avizarii sanitare, daca, prin
amplasament, tehnologie, produse intermediare sau finite, obiectivul de
investitii sau activitatea proiectata constituie un pericol prezumtiv
pentru populatie sau pentru salariati, pericol ce nu poate fi inlaturat
prin aplicarea tehnologiilor actuale cunoscute.
ART. 9
In scopul elaborarii in mod corespunzator a
documentatiilor tehnice necesare avizarii, cu privire la protectia
sanitara a factorilor de mediu, promovarea masurilor de igiena, apararea
sanatatii si prevenirea imbolnavirilor, specialistii din inspectoratul de
sanatate publica judetean sau al municipiului Bucuresti pot acorda
proiectantilor, persoane fizice sau juridice, la solicitarea acestora,
consultatii tehnice prin care se transmit informatii de ordin
igienico-sanitar care pot ajuta la alegerea si la adoptarea unor solutii
corecte de protectie a sanatatii publice.
Consultatiile tehnice sunt prestatii care se acorda contra cost.
Proiectele obiectivelor de investitii sau ale activitatilor cu risc
pentru sanatatea populatiei vor fi avizate sanitar numai pe baza unui
studiu de impact asupra starii de sanatate, efectuat de catre persoane
juridice sau fizice, competente si atestate pentru asemenea lucrari de
catre Ministerul Sanatatii. Aceste studii vor fi vizate de Institutul de
Sanatate Publica Bucuresti.
Studiile de impact de mediu, realizate conform reglementarilor
legale in vigoare si prezentate in documentatia pentru avizul sanitar, vor
contine componenta de impact asupra starii de sanatate, efectuata de catre
persoane juridice sau fizice, competente si atestate pentru asemenea
lucrari de catre Ministerul Sanatatii.
ART. 10
Solicitarea avizului sanitar va fi insotita de o documentatie
tehnica, care cuprinde urmatoarele piese scrise si desenate:
- planul general de amplasare a obiectivului de investitii,
prezentat la o scara din care sa se inteleaga clar incadrarea in zona, in
localitate, in cartier, accesul la retelele de transporturi, la energie,
la retelele de utilitati, precum si caracteristicile terenului;
- memoriul tehnic insotit de piese desenate, pentru explicarea
modului de rezolvare a urmatoarelor: circuitele functionale si modul de
structurare a lor; procesul tehnologic pe spatii de lucru, insistandu-se
asupra proceselor si operatiunilor generatoare de noxe; asigurarea
aprovizionarii cu apa potabila; colectarea si tratarea apelor uzate si a
deseurilor lichide si solide; masurile prevazute pentru combaterea
poluarii atmosferei; masurile prevazute pentru protectia sanitara a
alimentelor; masurile prevazute pentru realizarea unor circuite corecte in
unitatile sanitare; masurile pentru realizarea circuitelor corecte si a
conditiilor de viata si de activitate optima in colectivitatile de copii
si tineri; masurile prevazute pentru asigurarea conditiilor cuprinse in
normele de igiena la locul de munca; masurile prevazute pentru prevenirea
bolilor transmisibile;
- certificatul de urbanism eliberat de administratia locala;
- copii de pe actele de identitate ale investitorului sau
beneficiarului, hotararea judecatoreasca, certificatul de inmatriculare la
Oficiul Registrului comertului, actul constitutiv sau autorizatia de
functionare (partea care cuprinde obiectul de activitate);
- copii de pe actele de detinere a terenului;
- acordul vecinilor in legatura cu obiectivul de investitii sau cu
activitatea pentru care se solicita aviz, pentru situatiile prevazute in
normele de igiena;
- chitanta de plata a avizarii.
Secretariatul tehnic, in functie de risc si de importanta
activitatii sau a obiectivului de investitii, poate reduce continutul
documentatiei si urmeaza sa evalueze costul suplimentar al activitatii de
avizare.
ART. 11
Pentru unitatile nucleare, avizarea sanitara se efectueaza conform
Normelor republicane de securitate nucleara.
ART. 12
Dupa primirea dosarului, secretariatul tehnic va mobiliza
specialistii din orice laborator sau compartiment al inspectoratului de
sanatate publica judetean sau al municipiului Bucuresti, de la caz la caz,
potrivit necesitatilor, si va proceda la expertizarea proiectului.
Specialistii vor analiza proiectul in conformitate cu prevederile
din normele de igiena, din standarde, normative sau din alte reglementari
legale, iar acolo unde nu exista prevederi, pot folosi rezultatele unor
studii, tratate de specialitate, normele organizatiilor internationale sau
experienta personala si pot face recomandari, daca situatia locala privind
sanatatea publica o impune.
ART. 13
La sfarsitul activitatii de expertiza, fiecare specialist depune la
secretariatul tehnic un referat complet asupra aspectelor pe care le-a
studiat si le-a expertizat si care sa cuprinda propunerea sa cu privire la
avizarea proiectului in una dintre formele prevazute la art. 8.
Dupa ce dosarul proiectului este completat cu referatele tuturor
specialistilor cooptati si cu eventualele studii de impact asupra starii
de sanatate, secretariatul tehnic va trece la redactarea avizului sanitar,
care va fi prezentat inspectorului-sef spre semnare.
Avizul sanitar sau actele de notificare in legatura cu avizarea
sanitara se elibereaza de catre secretariatul tehnic.
Dosarele proiectelor avizate se vor pastra la dosarul obiectivului
de investitii.
ART. 14
Formularul avizului sanitar va cuprinde urmatoarele:
- datele de identificare a obiectivului de investitii sau a
activitatii si a proiectantului;
- forma de rezolvare a cererii de eliberare a avizului sanitar;
- descrierea criteriilor sanitare care au stat la baza acordarii
avizului sanitar;
- cerintele speciale obligatorii pentru etapele urmatoare de
proiectare si de realizare a obiectivului de investitii sau a activitatii;
- semnatura olografa a inspectorului-sef si stampila
inspectoratului de sanatate publica judetean sau al municipiului Bucuresti.
ART. 15
Dupa eliberarea sa, avizul sanitar va fi detinut, pe toata durata
lucrarilor, de catre proiectant si de catre antreprenor si va fi prezentat,
la cerere, oricarui organ de control abilitat.
In cazul in care cerintele speciale obligatorii din avizul sanitar
nu sunt respectate, inspectoratul de sanatate publica judetean sau al
municipiului Bucuresti va dispune sistarea lucrarilor de constructie,
transformare sau sistematizare prevazute in proiect.
De asemenea, sistarea lucrarilor se va face si in cazul in care
proiectul care se aplica nu mai este acelasi cu cel care a fost avizat sau
daca proiectul care se aplica nu a fost avizat favorabil din punct de
vedere sanitar.
CAP. 3
Avizarea sanitara a produselor, a tehnologiilor si a unor proiecte
de interes general
ART. 16
Directia generala a medicinei preventive si promovarea sanatatii
din Ministerul Sanatatii va emite aviz sanitar, direct sau prin delegare
de competenta, pentru:
- normativele de proiectare si proiectele-tip pentru constructii de
orice fel;
- proiectele de standarde de stat, standarde si norme tehnice
pentru tehnologii, materii prime si produse finite;
- proiectele de planuri nationale de sistematizare si de amenajare
a teritoriului;
- produsele noi, fabricate in tara, si produsele importate prima
data, care, prin natura sau prin modul lor de utilizare, pot influenta
sanatatea populatiei sau pot afecta mediul de viata si de munca al
oamenilor;
- folosirea de substante noi sau introducerea de procese
tehnologice noi.
Avizul sanitar emis pentru un produs este valabil pentru toti
agentii economici care il produc in aceleasi conditii cu cele din
documentatia tehnica avizata sau care il importa de la acelasi producator.
Avizul sanitar se elibereaza in baza unui referat tehnic elaborat de
persoane juridice acreditate de Ministerul Sanatatii.
ART. 17
La nivelul Institutului de Sanatate Publica Bucuresti se
infiinteaza o baza de date, continand avizele sanitare emise in conditiile
prezentului articol. Datele tehnice din documentatia de avizare sunt
confidentiale. Copii de pe avizul sanitar pot fi obtinute si folosite de
cei interesati.
Inspectoratele de sanatate publica judetene, respectiv al
municipiului Bucuresti, vor fi informate lunar asupra avizelor emise.
CAP. 4
Autorizarea sanitara de functionare a obiectivelor si/sau
activitatilor
ART. 18
Autorizarea sanitara de functionare are drept scop prevenirea
toxiinfectiilor alimentare si a intoxicatiilor neprofesionale, a bolilor
transmisibile, a bolilor cronice cu extindere in masa, a accidentelor si a
bolilor profesionale si a disconfortului populatiei, generate de factorii
de mediu.
Alt scop este promovarea conditiilor sanogene din mediu
inconjurator (mediul comunitar local si regional, mediul interior din
locuinte, mediul interior profesional, industrial si neindustrial, mediul
interior din mijloacele de transport, alimentele).
In cazurile in care reglementarile legale o impun, iar la faza de
avizare sanitara nu s-a facut acest lucru, autorizarea sanitara va fi
precedata de studiul de impact asupra sanatatii populatiei, efectuat in
conditiile art. 9.
ART. 19
Autorizatia sanitara de functionare se solicita de catre persoana
fizica sau juridica in structura sau in subordinea careia se afla
obiectivul sau de activitate ce urmeaza a fi autorizata, prin cerere sau
prin adresa scrisa.
Solicitarea se face cu 30 de zile inainte de punerea in functiune a
obiectivului sau a activitatii, la inspectoratul de sanatate publica
judetean sau al municipiului Bucuresti pe teritoriul caruia se afla
obiectivul sau activitatea pentru care se solicita autorizarea.
ART. 20
O data cu cererea pentru autorizare se depune urmatoarea
documentatie:
a) memoriul tehnic este piesa scrisa, care va cuprinde date
generale, descrierea functiunilor, a instalatiilor sanitare si a punctelor
critice pentru sanatatea publica si a salariatilor; memoriul tehnic va
cuprinde si descrierea procesului tehnologic de la materia prima pana la
produsul finit, cu specificarea spatiilor de lucru si a utilajelor. La
memoriul tehnic se anexeaza lista cu substante toxice care implica
periculozitate pentru manipulatorii expusi profesional sau pentru
populatie (materii prime, produse intermediare sau produse finite);
b) schita sau planul de situatie este piesa desenata, facuta de
regula la scara 1:500, in care trebuie sa figureze incadrarea in zona a
obiectivului, vecinatatile care ar putea fi influentate de acesta sau care
ar putea sa o influenteze, retelele de drumuri publice, retelele edilitare
etc.
In anumite cazuri, la obiectivele mai mari planurile pot fi la
scara 1:1000 sau 1:2000, iar in cazul locuintelor individuale, la scara
1:100;
c) schite sau planuri cu detalierea arhitecturala, de structura
interioara si de dotari, in care sa figureze dimensiunile incaperilor,
amplasarea acestora in circuitele functionale, iluminatul natural si
artificial, ventilatia naturala si artificiala, retelele de utilitati,
finisajele, utilajele;
d) actul de la serviciul de sistematizare teritorial, din care sa
reiasa destinatia initiala a spatiului;
e) obiectul de activitate din actul de constituire a agentului
economic, actul de pregatire profesionala in domeniu, actul de abilitare a
managerului, actele de inmatriculare la Oficiul Registrului comertului,
codul fiscal, actul de detinere a spatiului si/sau a terenului, actul
privind destinatia spatiului prin constructie, care vor fi prezentate in
copii xerox, pe care secretariatul tehnic al inspectoratului de sanatate
publica judetean sau al municipiului Bucuresti mentioneaza: "conform
cu originalul";
f) pentru personalul care lucreaza in sectoarele: alimentar,
aprovizionare cu apa potabila, ingrijirea copiilor in colectivitati si in
unitatile sanitare si a carui stare de sanatate (bolnav, convalescent sau
purtator sanatos) poate crea riscul de transmitere a unor boli, se vor
prezenta dovezi ale starii de sanatate (examen medical la angajare si/sau
control periodic), conform reglementarilor in vigoare ale Ministerului
Sanatatii;
g) pentru personalul care lucreaza in productia, depozitarea,
transportul si desfacerea alimentelor, inclusiv in alimentatie publica si
colectiva, la intretinerea instalatiilor de aprovizionare cu apa potabila,
in prestari de servicii de frizerie, coafura, cosmetica si la intretinerea
curateniei in hoteluri si in unitati de cazare colectiva, care, prin
manevre neadecvate, ar putea crea riscuri de transmitere a unor boli, se
vor prezenta documente din care sa rezulte ca acest personal a fost
instruit si si-a insusit notiunile fundamentale de igiena specifice
meseriei si locului de munca. Certificarea are valabilitate 2 ani, dupa
care instruirea trebuie repetata. Instruirea si certificarea insusirii
cunostintelor fundamentale de igiena pot fi facute numai de catre unitati
acreditate de Ministerul Educatiei Nationale si de Ministerul Sanatatii.
Dovada instruirii si a insusirii cunostintelor poate fi si o
diploma de absolvire a unor forme de invatamant care cuprind in programa
analitica notiuni de igiena specifice, ca de exemplu: facultatea de chimie
alimentara, scoala de alimentatie publica etc. Inspectoratul de Sanatate
Publica Bucuresti nu poate emite certificate de insusire a notiunilor
fundamentale de igiena, intrucat are numai atributii de control in acest
domeniu.
In functie de specificul obiectivului sau al activitatii,
secretariatul tehnic al inspectoratului de sanatate publica judetean sau
al municipiului Bucuresti poate solicita si alte date necesare evaluarii
riscului sanitar.
ART. 21
La depunerea dosarului de autorizare, solicitantul va depune la
secretariatul tehnic al inspectoratului de sanatate publica judetean sau
al municipiului Bucuresti chitanta de plata a autorizarii obiectivului; in
cazul in care specialistii din inspectoratul de sanatate publica judetean,
respectiv al municipiului Bucuresti, apreciaza ca in cadrul expertizei
sunt necesare prestatii de investigare, contravaloarea acestora se va
achita de catre solicitant, pe baza devizului, la eliberarea autorizatiei.
ART. 22
Cererea pentru autorizare si documentatia se depun la secretariatul
tehnic al inspectoratului de sanatate publica judetean sau al municipiului
Bucuresti, unde este verificata si, in cazul in care este completa, se
inregistreaza si se retine spre rezolvare. Rezolvarea solicitarii se face
in termen de 30 de zile de la terminarea investigatiilor necesare
evaluarii factorilor de risc, conform prevederilor legale, intr-una dintre
urmatoarele forme:
a) eliberarea autorizatiei sanitare, daca obiectivul sau
activitatea corespunde integral prevederilor din normele de igiena, de
medicina a muncii, standardelor, normativelor si altor reglementari cu
caracter normativ, precum si tuturor cerintelor formulate de specialistii
din inspectoratul de sanatate publica judetean sau al municipiului
Bucuresti, in scopul prevenirii oricarei imbolnaviri;
b) notificarea de amanare a eliberarii autorizatiei sanitare, daca
obiectivul sau activitatea nu corespunde integral prevederilor din normele
de igiena, de medicina a muncii, standardelor, normativelor si altor
reglementari cu caracter normativ. Notificarea va cuprinde explicit care
sunt deficientele constatate, care trebuie remediate, baza legala a
amanarii eliberarii autorizatiei sanitare, precum si precizarea ca se va
putea solicita autorizarea sanitara dupa remedierea deficientelor. In
notificare se va specifica, de asemenea, interdictia de functionare pana
la obtinerea autorizatiei sanitare. Nici un obiectiv sau nici o activitate
fara autorizatie sanitara de functionare, aflata in lucrari de remediere,
nu va primi, sub nici o forma, aprobarea de a functiona;
c) notificarea de respingere a autorizarii sanitare, daca prin
amplasament, structura, tehnologie sau produse, obiectivul sau activitatea
constituie un pericol potential asupra sanatatii publice sau sanatatii
salariatilor, dovedit prin expertiza de catre specialistii din
inspectoratul de sanatate publica judetean sau al municipiului Bucuresti,
pericol care nu se poate inlatura prin mijloace tehnice si stiintifice
actuale cunoscute.
Notificarea va cuprinde concluziile expertizei si intedictia de
functionare a obiectivului sau a activitatii.
Pentru obiectivele sau activitatile in functiune, care nu au
autorizatie sanitara si nu o pot primi in conditiile existente, se va
acorda consultanta pentru intocmirea planului de conformare, cu termene
precizate. Obiectivul sau activitatea va putea functiona in aceste
conditii, numai daca nu prezinta riscuri iminente si majore pentru
populatie si pentru salariati.
Autorizatia sanitara se poate acorda in mod separat unor subunitati
mai mari din structura obiectivului, care nu indeplinesc conditiile de
autorizare integrala, daca aceste subunitati sunt independente functional
si logistic si daca indeplinesc conditiile de autorizare.
ART. 23
Pe intreaga durata a expertizarii obiectivului sau a activitatii
pentru autorizare, documentatia este gestionata de secretariatul tehnic al
inspectoratului de sanatate publica judetean sau al municipiului Bucuresti,
care asigura circulatia documentelor la toate laboratoarele si
compartimentele din inspectorat si raspunde de efectuarea expertizelor si
de rezolvarea solicitarii in termenul prevazut de prezentele norme
metodologice.
Secretariatul tehnic al inspectoratului de sanatate publica
judetean sau al municipiului Bucuresti urmareste ca procesele-verbale,
notele, referatele, buletinele de analiza si buletinele de expertizare sa
fie depuse la dosarul de autorizare de catre toti specialistii sau
echipele de specialisti implicati.
Autorizatia sanitara sau actele de notificare se elibereaza de
catre secretariatul tehnic al inspectoratului de sanatate publica judetean
sau al municipiului Bucuresti, direct catre solicitant.
Secretariatul tehnic al inspectoratului de sanatate publica
judetean sau al municipiului Bucuresti va folosi programe pe calculator,
aprobate de Ministerul Sanatatii, pentru baze de date pentru activitatea
de autorizare. Secretariatul tehnic introduce datele esentiale din
dosarele de autorizare, asigura analiza lor si obtinerea de sinteze
necesare inspectoratului de sanatate publica judetean si al municipiului
Bucuresti si Ministerului Sanatatii.
ART. 24
Expertizarea obiectivelor sau activitatilor in vederea autorizarii
sanitare se face de catre specialistii din laboratoarele si
compartimentele inspectoratului de sanatate publica judetean sau al
municipiului Bucuresti.
La fiecare autorizare vor participa specialisti din mai multe
laboratoare, in asa fel incat toate aspectele viitoarei activitati sa fie
evaluate in intregul lor.
Activitatea de expertizare se desfasoara in urmatoarele trei etape:
a) etapa de documentare, care consta in studierea datelor de baza
din documentatie, studierea avizului sanitar pentru proiect si a studiului
de impact asupra starii de sanatate care a fost elaborat cu aceasta ocazie,
studierea biliografiei existente in domeniu si compararea cu normele de
igiena, standardele, normativele sau alte reglementari legale in vigoare;
b) etapa de investigare la fata locului, prin care se constata
veridicitatea datelor consemnate in documentatie si existenta si a altor
aspecte care au fost omise din documentatie.
Se verifica daca obiectivul a fost executat conform conditiilor
impuse in avizul sanitar de proiect.
Se retin toate datele necesare evaluarii riscului pentru sanatate,
referitoare la alimentarea cu apa si canalizare, indepartarea deseurilor,
ventilatie, iluminat, ambianta termica, finisaje, circuite functionale,
echipamente, dotari, precum si modul in care se rezolva protectia fata de
actiunea substantelor toxice sau periculoase; se retin, de asemenea,
datele privind radioprotectia populatiei, a personalului expus profesional
si a factorilor de mediu natural.
Se fac determinarile de factori fizici, chimici, biologici,
microbiologici si toxicologici, considerate necesare.
Pentru obiectivele complexe, constatarile si determinarile se fac
in cursul probelor tehnologice.
Din aceasta etapa rezulta procese-verbale, note, referate, buletine
de analiza si buletine de expertizare;
c) etapa de decizie pe baza tuturor informatiilor obtinute in
cursul documentarii si investigarii obiectivului sau activitatii.
Laboratorul care va avea in evidenta obiectivul va consemna intr-un
referat de sinteza principalele date ale dosarului, va stabili daca
obiectivul sau activitatea poate fi autorizata si va preciza detaliat
cerintele speciale pentru functionarea acestora, completand formularul
tipizat.
ART. 25
Autorizatia sanitara de functionare se emite pentru obiectivul sau
pentru activitatea pentru care s-a solicitat.
Pentru activitatile specifice - medicina nucleara, unitati nucleare
- se aplica Normele republicane de securitate nucleara.
ART. 26
Autorizatia sanitara va cuprinde urmatoarele:
a) numarul de inregistrare din Registrul unic de autorizatii al
inspectoratului de sanatate publica judetean sau al municipiului Bucuresti;
b) datele de identitate ale obiectivului:
- denumirea completa a acestuia;
- denumirea completa a apartinatorului, persoana fizica sau
juridica;
- sediul;
c) obiectul de activitate al obiectivului (productie industriala,
depozitare, transport, comercializare, alimentatie publica, alimentatie a
colectivitatilor, alimentare cu apa potabila, servicii, mica productie
mestesugareasca, activitati edilitare si de gospodarie comunala,
invatamant, cultura, asistenta medicala, turism si recreere, transporturi,
agrozootehnica, activitati DDD);
d) structura functionala, capacitatea si dimensionarea functiunilor
descrise pe scurt; se vor nominaliza functiunile si sectiile, capacitatea
si dimensionarea circuitelor si utilajelor, fara descrierea lor detaliata;
e) viza anuala a autorizatiei sanitare se acorda in urma
expertizarii la implinirea unui an de la data eliberarii autorizatiei sau
a vizei precedente. Viza se elibereaza in urma unei cereri scrise. In
afara concluziilor expertizei, se va mentiona, in mod explicit, daca au
avut loc modificari cu privire la: continutul obiectului de activitate,
schimbarea unor functiuni, aparitia unor noi capacitati sau dezvoltarea
celor existente, schimbarea tehnologiilor, introducerea de noi substante,
marirea numarului de personal. In urma expertizei, care se efectueaza de
catre specialistii din laboratorul caruia i s-a repartizat dosarul dupa
autorizarea sanitara initiala, se intocmeste un referat prin care se
propune acordarea vizei anuale, modificarea autorizatiei sanitare sau
retragerea ei; autorizatia sanitara in original si referatul sunt
inaintate laboratorului, care hotaraste si trimite inspectorului-sef
pentru semnatura;
f) semnatura olografa a inspectorului-sef si stampila
inspectoratului de sanatate publica judetean sau al municipiului Bucuresti.
ART. 27
Autorizatia sanitara de functionare este un act cu putere juridica;
acolo unde exista consilier juridic, acesta va fi consultat de catre
secretariatul tehnic al inspectoratului de sanatate publica judetean sau
al municipiului Bucuresti, in ceea ce priveste respectarea prevederilor
legale privind emiterea de acte de catre institutiile care reprezinta
autoritatea statului in teritoriu; consilierul juridic va consulta dosarul
final, inaintea semnarii autorizatiei de catre inspectorul-sef, si va
semna pe copia autorizatiei sanitare, care ramane impreuna cu dosarul, la
inspectoratul de sanatate publica judetean sau al municipiului Bucuresti.
Nu este necesara viza consilierului juridic pe originalul autorizatiei
sanitare de functionare.
ART. 28
Autorizatia sanitara de functionare se pastreaza la obiectivul
pentru care a fost eliberata, unde poate fi afisata, si trebuie pusa,
obligatoriu, la dispozitie oricarui organ de control, daca acesta o
solicita.
ART. 29
Managerul obiectivului este obligat sa anunte inspectoratul de
sanatate publica judetean sau al municipiului Bucuresti asupra oricarei
modificari structurale, functionale sau juridice a acestuia; in functie de
amploarea modificarilor, secretariatul tehnic al inspectoratului, in urma
referatelor specialistilor, va putea aplica o viza de modificare a
autorizatiei existente sau va proceda la eliberarea unei alte autorizatii
sanitare.
ART. 30
In cazul in care specialistii din inspectoratul de sanatate publica
judetean sau al municipiului Bucuresti constata ca un obiectiv sau o
activitate autorizata a suferit modificari structurale sau functionale sau
ca in functionarea acestora nu se respecta normele sanitare sau
prevederile legale din standarde, din normative sau din alte reglementari
ori ca in functionarea acestora nu se respecta indicatorii de
caracterizare a riscului, stabiliti la autorizare, sau ca nu se respecta
cerintele speciale de functionare si ca oricare dintre aceste situatii
creeaza riscuri pentru sanatatea comunitatii sau a salariatilor, se
procedeaza la retragerea autorizatiei sanitare de functionare. Aceasta se
face in baza referatului intocmit de specialisti in urma expertizarii
obiectivului sau a activitatii, contrasemnat de seful de laborator, prin
decizia de retragere a autorizatiei sanitare de functionare, emisa de
inspectorul-sef.
Din momentul retragerii efective a autorizatiei sanitare,
activitatea obiectivului se suspenda.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu