LEGE nr. 10 din 18 ianuarie 1995 privind calitatea în construcţii
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
1.Calitatea construcţiilor este rezultanta
totalităţii performanţelor de comportare a acestora în exploatare, în scopul
satisfacerii, pe întreaga durată de existenţă, a exigenţelor utilizatorilor şi
colectivităţilor.
Exigenţele
privind calitatea instalaţiilor şi a echipamentelor tehnologice de producţie se
stabilesc şi se realizează pe bază de reglementări specifice fiecărui domeniu
de activitate.
2.Prevederile prezentei legi se aplică
construcţiilor de orice categorie şi instalaţiilor aferente acestora -
indiferent de forma de proprietate sau destinaţie - denumite în continuare
construcţii, precum şi lucrărilor de modernizare, modificare, transformare,
consolidare şi de reparaţii ale acestora.
Sunt
exceptate clădirile pentru locuinţe cu parter şi parter plus un etaj şi anexele
gospodăreşti situate în mediul rural şi în satele ce aparţin oraşelor, precum
şi construcţiile provizorii.
3.Prin prezenta lege se instituie sistemul
calităţii în construcţii, care să conducă la realizarea şi exploatarea unor
construcţii de calitate corespunzătoare, în scopul protejării vieţii oamenilor,
a bunurilor acestora, a societăţii şi a mediului înconjurător.
4.Sistemul calităţii în construcţii se aplică
în mod diferenţiat în funcţie de categoriile de importanţă ale construcţiilor,
conform regulamentelor şi procedurilor de aplicare a fiecărei componente a
sistemului.
Clasificarea
în categorii de importanţă a construcţiilor se face în funcţie de complexitate,
destinaţie, mod de utilizare, grad de risc sub aspectul siguranţei, precum şi
după considerente economice.
5.Pentru obţinerea unor construcţii de
calitate corespunzătoare sunt obligatorii realizarea şi menţinerea, pe întreaga
durată de existenţă a construcţiilor, a următoarelor cerinţe:
a)
rezistenţă şi stabilitate;
b)
siguranţă în exploatare;
c)
siguranţă la foc;
d)
igienă, sănătatea oamenilor, refacerea şi protecţia mediului;
e)
izolaţie termică, hidrofugă şi economie de energie;
f)
protecţie împotriva zgomotului.
6.Obligaţiile prevăzute la articolul
precedent revin factorilor implicaţi în conceperea, realizarea şi exploatarea
construcţiilor, precum şi în postutilizarea lor, potrivit responsabilităţilor
fiecăruia.
Aceşti
factori sunt: investitorii, cercetătorii, proiectanţii, verificatorii de
proiecte, fabricanţii şi furnizorii de produse pentru construcţii, executanţii,
proprietarii, utilizatorii, responsabilii tehnici cu execuţia, experţii
tehnici, precum şi autorităţile publice şi asociaţiile profesionale de profil.
7.În contractele care se încheie ori, după
caz, în dispoziţiile sau în autorizaţiile ce se emit, factorii prevăzuţi la
articolul precedent sunt obligaţi să înscrie clauzele referitoare la nivelul de
calitate al construcţiilor, corespunzătoare cerinţelor, precum şi garanţiile
materiale şi alte prevederi, care să conducă la realizarea acestor clauze.
În
contracte nu se pot înscrie niveluri şi cerinţe, referitoare la calitate,
inferioare reglementărilor în vigoare, cu privire la cerinţele prevăzute la
art. 5.
CAPITOLUL II: Sistemul calităţii în construcţii
8.Sistemul calităţii în construcţii
reprezintă ansamblul de structuri organizatorice, responsabilităţi,
regulamente, proceduri şi mijloace, care concură la realizarea calităţii
construcţiilor în toate etapele de concepere, realizare, exploatare şi
postutilizare a acestora.
9.Sistemul calităţii în construcţii se
compune din:
a)
reglementările tehnice în construcţii:
b)
calitatea produselor folosite la realizarea construcţiilor;
c)
agrementele tehnice pentru noi produse şi procedee;
d)
verificarea proiectelor, a execuţiei lucrărilor şi expertizarea proiectelor şi
a construcţiilor;
e)
conducerea şi asigurarea calităţii în construcţii;
f)
autorizarea şi acreditarea laboratoarelor de analize şi încercări în
activitatea de construcţii;
g)
activitatea metrologică în construcţii;
h)
recepţia construcţiilor;
i)
comportarea în exploatare şi intervenţii în timp;
j)
postutilizarea construcţiilor;
k)
controlul de stat al calităţii în construcţii.
10.Reglementările tehnice se stabilesc prin
regulamente şi proceduri şi au ca obiect concepţia, calculul şi alcătuirea,
execuţia şi exploatarea construcţiilor. Prin reglementările tehnice se
stabilesc, în principal, condiţiile minime de calitate cerute construcţiilor,
produselor şi procedeelor utilizate în construcţii, precum şi modul de
determinare şi de verificare a acestora.
11.Certificarea calităţii produselor folosite
în construcţii se efectuează prin grija producătorului, în conformitate cu
metodologia şi procedurile stabilite pe baza legii.
La
lucrările de construcţii se interzice folosirea de produse fără certificarea
calităţii lor, care trebuie să asigure nivelul de calitate corespunzător
cerinţelor.
12.Agrementele tehnice pentru produse,
procedee şi echipamente noi în construcţii stabilesc, în condiţiile prezentei
legi, aptitudinea de utilizare, condiţiile de fabricaţie, de transport, de
depozitare, de punere în operă şi de întreţinerea a acestora.
La
lucrările de construcţii care trebuie să asigure nivelul de calitate conform
cerinţelor se vor folosi produse, procedee şi echipamente tradiţionale, precum
şi altele noi pentru care există agremente tehnice corespunzătoare.
13.Verificarea proiectelor pentru execuţia
construcţiilor, în ceea ce priveşte respectarea reglementărilor tehnice
referitoare la cerinţe, se va face numai de către specialişti verificatori de
proiecte atestaţi, alţii decât specialiştii elaboratori ai proiectelor.
Se
interzice aplicarea proiectelor şi a detaliilor de execuţie neverificate în
condiţiile alineatului precedent.
Verificarea
calităţii execuţiei construcţiilor este obligatorie şi se efectuează de către
investitori prin diriginţi de specialitate sau prin agenţi economici de
consultanţă specializaţi.
Expertizele
tehnice ale proiectelor şi construcţiilor se efectuează numai de către experţi
tehnici atestaţi.
14.Conducerea şi asigurarea calităţii în
construcţii constituie obligaţia tuturor factorilor care participă la
conceperea, realizarea şi exploatarea construcţiilor şi implică o strategie
adecvată şi măsuri specifice pentru garantarea calităţii acestora.
Agenţii
economici care execută lucrări de construcţii asigură nivelul de calitate
corespunzător cerinţelor, prin personal propriu şi responsabili tehnici cu
execuţia atestaţi, precum şi printr-un sistem propriu conceput şi realizat.
15.Autorizarea şi acreditarea laboratoarelor
de analize şi încercări în construcţii se fac în conformitate cu prevederile
legale.
16.Asigurarea activităţii metrologice în
construcţii se realizează conform prevederilor legale privind etalonarea,
verificarea şi menţinerea în stare de funcţionare a mijloacelor de măsurare şi
control utilizate în acest domeniu.
17.Recepţia construcţiilor constituie
certificarea realizării acestora pe baza examinării lor nemijlocite, în
conformitate cu documentaţia de execuţie şi cu documentele cuprinse în cartea
tehnică a construcţiei.
Cartea
tehnică a construcţiei cuprinde documentaţia de execuţie şi documente
privitoare la realizarea şi exploatarea acesteia. Ea se întocmeşte prin grija
investitorului şi se predă proprietarului construcţiei, care are obligaţia să o
păstreze şi să o completeze la zi; prevederile din cartea tehnică a
construcţiei referitoare la exploatare sunt obligatorii pentru proprietar şi utilizator.
Recepţia
construcţiilor se face de către investitor - proprietar, în prezenţa
proiectantului şi a executantului şi/sau reprezentanţilor de specialitate,
legal desemnaţi de aceştia.
18.Urmărirea comportării în exploatare a
construcţiilor se face pe toată durata de existenţă a acestora şi cuprinde
ansamblul de activităţi privind examinarea directă sau investigarea cu mijloace
de observare şi măsurare specifice, în scopul menţinerii cerinţelor.
Intervenţiile
la construcţiile existente se referă la lucrări de reconstruire, consolidare,
transformare, extindere, desfiinţare parţială, precum şi la lucrări de
reparaţii, care se fac numai pe baza unui proiect avizat de proiectantul
iniţial al clădirii sau a unei expertize tehnice întocmite de un expert tehnic
atestat, şi se consemnează obligatoriu în cartea tehnică a construcţiei.
19.Postutilizarea construcţiilor cuprinde
activităţile de dezafectare, demontare şi demolare a construcţiilor, de
recondiţionare şi de refolosire a elementelor şi a produselor recuperabile,
precum şi reciclarea deşeurilor cu asigurarea protecţiei mediului potrivit
legii.
20.Controlul de stat al calităţii în
construcţii cuprinde inspecţii la investitori, la unităţile de proiectare, de
execuţie, de exploatare şi de postutilizare a construcţiilor, privind existenţa
şi respectarea sistemului calităţii în construcţii.
Controlul
de stat al calităţii în construcţii se exercită de către Inspecţia de stat în
construcţii, lucrări publice, urbanism şi amenajarea teritoriului, care
răspunde de executarea controlului statului cu privire la aplicarea unitară a
prevederilor legale în domeniul calităţii construcţiilor.
CAPITOLUL III: Obligaţii şi răspunderi
Secţiunea 1: Obligaţii şi răspunderi ale investitorilor
21.Investitorii sunt persoane fizice sau
juridice care finanţează şi realizează investiţii sau intervenţii la
construcţiile existente în sensul legii şi au următoarele obligaţii principale
referitoare la calitatea construcţiilor:
a)
stabilirea nivelului calitativ ce trebuie realizat prin proiectare şi execuţie
pe baza reglementărilor tehnice, precum şi a studiilor şi cercetărilor
efectuate;
b)
obţinerea acordurilor şi a avizelor prevăzute de lege, precum şi a autorizaţiei
de construire;
c)
asigurarea verificării proiectelor prin specialişti verificatori de proiecte
atestaţi;
d)
asigurarea verificării execuţiei corecte a lucrărilor de construcţii prin
diriginţi de specialitate sau agenţi economici de consultanţă specializaţi, pe
tot parcursul lucrărilor;
e)
acţionarea în vederea soluţionării neconformităţilor, a defectelor apărute pe
parcursul execuţiei lucrărilor, precum şi a deficienţelor proiectelor;
f)
asigurarea recepţiei lucrărilor de construcţii la terminarea lucrărilor şi la
expirarea perioadei de garanţie;
g)
întocmirea cărţii tehnice a construcţiei şi predarea acesteia către proprietar;
h)
expertizarea construcţiilor de către experţi tehnici atestaţi, în situaţiile în
care la aceste construcţii se execută lucrări de natura celor prevăzute la art.
18 alin. 2 al prezentei legi.
Secţiunea 2: Obligaţii şi răspunderi ale proiectanţilor
22.Proiectanţii de construcţii răspund de
îndeplinirea următoarelor obligaţii principale referitoare la calitatea
construcţiilor:
a)
precizarea prin proiect a categoriei de importanţă a construcţiei;
b)
asigurarea prin proiecte şi detalii de execuţie a nivelului de calitate
corespunzător cerinţelor, cu respectarea reglementărilor tehnice şi a clauzelor
contractuale;
c)
prezentarea proiectelor elaborate în faţa specialiştilor verificatori de
proiecte atestaţi, stabiliţi de către investitor, precum şi soluţionarea
neconformităţilor şi neconcordanţelor semnalate;
d)
elaborarea caietelor de sarcini, a instrucţiunilor tehnice privind execuţia
lucrărilor, exploatarea, întreţinerea şi reparaţiile, precum şi, după caz, a proiectelor
de urmărire privind comportarea în timp a construcţiilor. Documentaţia privind
postutilizarea construcţiilor se efectuează numai la solicitarea
proprietarului;
e)
stabilirea, prin proiect, a fazelor de execuţie determinate pentru lucrările
aferente cerinţelor şi participarea pe şantier la verificările de calitate
legate de acestea;
f)
stabilirea modului de tratare a defectelor apărute în execuţie, din vina
proiectantului, la construcţiile la care trebuie să asigure nivelul de calitate
corespunzător cerinţelor, precum şi urmărirea aplicării pe şantier a soluţiilor
adoptate, după însuşirea acestora de către specialişti verificatori de proiecte
atestaţi, la cererea investitorului;
g)
participarea la întocmirea cărţii tehnice a construcţiei şi la recepţia
lucrărilor executate.
Secţiunea 3: Obligaţii şi răspunderi ale executanţilor
23.Executantul lucrărilor de construcţii are
următoarele obligaţii principale:
a)
sesizarea investitorilor asupra neconformităţilor şi neconcordanţelor
constatate în proiecte, în vederea soluţionării;
b)
începerea execuţiei lucrărilor numai la construcţii autorizate în condiţiile
legii şi numai pe bază şi în conformitate cu proiecte verificate de specialişti
atestaţi;
c)
asigurarea nivelului de calitate corespunzător cerinţelor printr-un sistem
propriu de calitate conceput şi realizat prin personal propriu, cu responsabili
tehnici cu execuţia atestaţi;
d)
convocarea factorilor care trebuie să participe la verificarea lucrărilor
ajunse în faze determinante ale execuţiei şi asigurarea condiţiilor necesare
efectuării acestora, în scopul obţinerii acordului de continuare a lucrărilor;
e)
soluţionarea neconformităţilor, a defectelor şi a neconcordanţelor apărute în
fazele de execuţie, numai pe baza soluţiilor stabilite de proiectant cu acordul
investitorului;
f)
utilizarea în execuţia lucrărilor numai a produselor şi a procedeelor prevăzute
în proiect, certificate sau pentru care există agremente tehnice, care conduc
la realizarea cerinţelor, precum şi gestionarea probelor-martor; înlocuirea
produselor şi a procedeelor prevăzute în proiect cu altele care îndeplinesc
condiţiile precizate şi numai pe baza soluţiilor stabilite de proiectanţi cu
acordul investitorului;
g)
respectarea proiectelor şi a detaliilor de execuţie pentru realizarea nivelului
de calitate corespunzător cerinţelor;
h)
sesizarea, în termen de 24 de ore, a Inspecţiei de stat în construcţii, lucrări
publice, urbanism şi amenajarea teritoriului în cazul producerii unor accidente
tehnice în timpul execuţiei lucrărilor;
i) supunerea
la recepţie numai a construcţiilor care corespund cerinţelor de calitate şi
pentru care a predat investitorului documentele necesare întocmirii cărţii
tehnice a construcţiei;
j)
aducerea la îndeplinire, la termenele stabilite, a măsurilor dispuse prin
actele de control sau prin documentele de recepţie a lucrărilor de construcţii;
k)
remedierea, pe propria cheltuială, a defectelor calitative apărute din vina sa,
atât în perioada de execuţie, cât şi în perioada de garanţie stabilită potrivit
legii;
l)
readucerea terenurilor ocupate temporar la starea lor iniţială, la terminarea
execuţiei lucrărilor;
m)
stabilirea răspunderilor tuturor participanţilor la procesul de producţie -
factori de răspundere, colaboratori, subcontractanţi - în conformitate cu sistemul
propriu de asigurare a calităţii adoptat şi cu prevederile legale în vigoare.
Secţiunea 4: Obligaţii şi răspunderi ale specialiştilor verificatori de proiecte, ale responsabililor tehnici cu execuţia şi ale experţilor tehnici, atestaţi
24.Specialiştii verificatori de proiecte
atestaţi răspund în mod solidar cu proiectantul în ceea ce priveşte asigurarea
nivelului de calitate corespunzător cerinţelor proiectului.
Responsabilii
tehnici cu execuţia atestaţi răspund, conform atribuţiilor ce le revin, pentru
realizarea nivelului de calitate corespunzător cerinţelor, la lucrările de
construcţii pentru care sunt angajaţi.
Experţii
tehnici atestaţi, angajaţi pentru expertizarea unor proiecte, lucrări de
construcţii sau construcţii aflate în exploatare, răspund pentru soluţiile
date.
Obligaţiile
specialiştilor atestaţi se stabilesc prin regulamente de aplicare a legii.
Secţiunea 5: Obligaţii şi răspunderi ale proprietarilor construcţiilor
25.Proprietarii construcţiilor au următoarele
obligaţii principale:
a) efectuarea
la timp a lucrărilor de întreţinere şi de reparaţii care le revin, prevăzute
conform normelor legale în cartea tehnică a construcţiei şi rezultate din
activitatea de urmărire a comportării în timp a construcţiilor;
b)
păstrarea şi completarea la zi a cărţii tehnice a construcţiei şi predarea
acesteia, la înstrăinarea construcţiei, noului proprietar;
c)
asigurarea urmăririi comportării în timp a construcţiilor, conform prevederilor
din cartea tehnică şi reglementărilor tehnice;
d)
efectuarea, după caz, de lucrări de reconstruire, consolidare, transformare,
extindere, desfiinţare parţială, precum şi de lucrări de reparaţii ale
construcţiei numai pe bază de proiecte întocmite de către persoane fizice sau
persoane juridice autorizate şi verificate potrivit legii;
e)
asigurarea realizării lucrărilor de intervenţii asupra construcţiilor, impuse
prin reglementările legale;
f)
asigurarea efectuării lucrărilor din etapa de postutilizare a construcţiilor,
cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Secţiunea 6: Obligaţii şi răspunderi ale administratorilor şi ale utilizatorilor construcţiilor
26.Administratorii şi utilizatorii
construcţiilor au următoarele obligaţii principale:
a)
folosirea construcţiilor conform instrucţiunilor de exploatare prevăzute în cartea
tehnică a construcţiei;
b)
efectuarea la timp a lucrărilor de întreţinere şi de reparaţii care le revin
conform contractului;
c)
efectuarea de lucrări de intervenţie la construcţia existentă în sensul
prevederilor art. 18 alin. 2, numai cu acordul proprietarului şi cu respectarea
prevederilor legale;
d)
efectuarea urmăririi comportării în timp a construcţiilor conform cărţii
tehnice a construcţiei şi contractului încheiat cu proprietarul;
e)
sesizarea, în termen de 24 de ore, a Inspecţiei de stat în construcţii, lucrări
publice, urbanism şi amenajarea teritoriului, în cazul unor accidente tehnice
la construcţiile în exploatare.
Secţiunea 7: Obligaţii şi răspunderi în activitatea de cercetare
27.Unităţile care prestează activităţi de
cercetare în construcţii au următoarele obligaţii principale:
a)
efectuarea de cercetări teoretice şi experimentale preliminare, în vederea
fundamentării reglementărilor tehnice în construcţii;
b)
fundamentarea, elaborarea şi experimentarea de soluţii tehnice, produse şi procedee
noi pentru construcţii;
c)
verificarea şi controlul noilor produse şi procedee la solicitarea
producătorilor, în vederea eliberării de agremente tehnice, conform
dispoziţiilor legale.
Secţiunea 8: Obligaţii şi răspunderi comune
28.Răspunderea pentru realizarea şi
menţinerea, pe întreaga durată de existenţă, a unor construcţii de calitate
corespunzătoare, precum şi pentru îndeplinirea obligaţiilor stabilite prin
procedurile şi regulamentele elaborate potrivit prevederilor prezentei legi,
revine factorilor care participă la conceperea, realizarea, exploatarea şi
postutilizarea acestora.
29.Proiectantul, specialistul verificator de
proiecte atestat, fabricanţii şi furnizorii de materiale şi produse pentru
construcţii, executantul, responsabilul tehnic cu execuţia atestat, dirigintele
de specialitate, expertul tehnic atestat răspund potrivit obligaţiilor ce le
revin pentru viciile ascunse ale construcţiei, ivite într-un interval de 10 ani
de la recepţia lucrării, precum şi după împlinirea acestui termen, pe toată
durata de existenţă a construcţiei, pentru viciile structurii de rezistenţă
rezultate din nerespectarea normelor de proiectare şi de execuţie în vigoare la
data realizării ei.
Secţiunea 9: Obligaţiile şi răspunderile Inspecţiei de stat în construcţii, lucrări publice, urbanism şi amenajarea teritoriului
30.Inspecţia de stat în construcţii, lucrări
publice, urbanism şi amenajarea teritoriului din cadrul Ministerului Lucrărilor
Publice şi Amenajării Teritoriului şi inspecţiile judeţene şi a municipiului
Bucureşti în construcţii, lucrări publice, urbanism şi amenajarea teritoriului
subordonate acesteia, precum şi celelalte organisme similare cu atribuţii
stabilite prin dispoziţii legale răspund de exercitarea controlului statului cu
privire la aplicarea unitară a prevederilor legale în domeniul calităţii
construcţiilor, în toate etapele şi componentele sistemului calităţii în
construcţii, precum şi de constatarea contravenţiilor, aplicarea sancţiunilor
prevăzute de lege şi, după caz, de oprirea lucrărilor realizate
necorespunzător.
Controlul
de stat al calităţii în construcţii pentru construcţiile din cadrul
obiectivelor cu caracter secret, stabilite prin ordine ale Ministerului
Apărării Naţionale, Ministerului de Interne şi Serviciului Român de Informaţii,
se realizează de către organele proprii abilitate în acest scop.
Organizarea
şi funcţionarea Inspecţiei de stat în construcţii, lucrări publice, urbanism şi
amenajarea teritoriului vor fi stabilite prin hotărâre a Guvernului în termen
de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
CAPITOLUL IV: Sancţiuni
31.Constituie
infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 5 la 10 ani şi interzicerea
unor drepturi proiectarea, verificarea, expertizarea, realizarea unei
construcţii ori executarea de modificări a acesteia, fără respectarea
reglementărilor tehnice privind stabilitatea şi rezistenţa, dacă acestea ar
putea produce una sau mai multe dintre următoarele consecinţe: pierderi de
vieţi omeneşti, vătămare gravă a integrităţii corporale ori a sănătăţii uneia
sau mai multor persoane, distrugerea totală sau parţială a construcţiei,
distrugerea ori degradarea unor instalaţii sau utilaje importante, ori alte
consecinţe deosebit de grave.
Fapta
prevăzută în alineatul precedent se pedepseşte cu închisoare de la 10 la 20 de
ani şi interzicerea unor drepturi, în cazul în care a avut drept urmare
distrugerea totală sau parţială a construcţiei, moartea sau vătămarea gravă a
integrităţii corporale ori a sănătăţii uneia sau mai multor persoane,
distrugerea ori degradarea unor instalaţii sau utilaje importante, ori alte
consecinţe deosebit de grave.
32.Constituie
infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă
continuarea lucrărilor de construcţii executate necorespunzător şi oprite prin
dispoziţii ale organelor de control, în toate cazurile în care acestea le
afectează rezistenţa şi stabilitatea.
33.Constituie
contravenţie la prevederile prezentei legi următoarele fapte, dacă nu au fost
săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, să constituie
infracţiuni şi se sancţionează cu amendă:
I.
De la 1.000.000 lei la 6.000.000 lei:
a)
executarea de modificări la construcţie ori demolarea acesteia cu încălcarea
prevederilor referitoare la autorizarea şi executarea acesteia;
b)
neexecutarea obligaţiilor privind urmărirea comportării în timp a
construcţiilor de complexitate şi importanţă deosebită, referitoare la
stabilitate şi rezistenţă.
II.
De la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei:
a)
realizarea de construcţii fără proiecte sau pe bază de proiecte neverificate de
specialişti atestaţi conform prevederilor legale;
b)
neexecutarea obligaţiilor privind urmărirea comportării în timp a
construcţiilor, a lucrărilor de întreţinere, de reparaţii şi de consolidări;
c)
realizarea de modificări, transformări, modernizări, consolidări care pot
afecta cerinţele, fără proiect verificat de specialişti atestaţi conform
prevederilor legale;
d)
organizarea necorespunzătoare şi neaplicarea sistemului de conducere şi de
asigurare a calităţii, inclusiv realizarea de construcţii fără responsabili
tehnici cu execuţia atestaţi corespunzător prevederilor art. 14.
III.
De la 500.000 lei la 3.000.000 lei:
a)
elaborarea de proiecte incomplete sau conţinând neconcordanţe între diferitele
secţiuni ale acestora, care pot determina nerealizarea nivelului de calitate al
construcţiilor corespunzător cerinţelor, precum şi însuşirea acestora de către
specialişti verificatori de proiecte atestaţi;
b)
încălcarea prevederilor din reglementările tehnice referitoare la cerinţele construcţiei;
c)
recepţionarea construcţiei cu încălcarea prevederilor legale;
d)
necompletarea şi nepăstrarea cărţii tehnice a construcţiei conform prevederilor
legale;
e)
stabilirea, în cadrul expertizei unor proiecte de execuţie sau lucrări de
construcţii, a unor soluţii care pot determina nerealizarea nivelului de
calitate al construcţiilor corespunzător cerinţelor;
f)
neamenajarea terenurilor ocupate temporar pentru aducerea lor la starea
iniţială, la terminarea lucrărilor de construcţii;
g)
neasigurarea verificării execuţiei lucrărilor de construcţii prin diriginţi de
specialitate sau agenţi economici de consultanţă specializaţi, corespunzător
prevederilor art. 21;
h)
interzicerea sau obstrucţionarea efectuării controlului calităţii în
construcţii, neprezentarea documentelor şi a actelor solicitate de persoanele
cu atribuţii de control, conform prevederilor legale.
IV.
De la 200.000 lei la 800.000 lei:
a)
neprecizarea în proiect a categoriei de importanţă a construcţiei şi
nestabilirea fazelor determinante supuse controlului calităţii;
b)
prevederea în proiect sau utilizarea unor produse necertificate sau pentru care
nu există agremente tehnice la lucrări la care trebuie să se asigure nivelul de
calitate corespunzător cerinţelor;
c)
nerespectarea prin proiecte a nivelului de calitate şi a celorlalte clauze
contractuale referitoare la cerinţe;
d)
neexecutarea obligaţiilor de întreţinere şi reparaţii care revin proprietarilor
potrivit legii şi care afectează nivelul de calitate corespunzător cerinţelor;
e)
neconvocarea factorilor care trebuie să participe la verificarea lucrărilor
ajunse în faze determinante ale execuţiei şi neasigurarea condiţiilor de
verificare.
V.
De la 100.000 lei la 200.000 lei:
a)
lipsa nemotivată de la verificarea lucrărilor ajunse în faze determinante,
urmare convocării făcute de executant, precum şi convocarea nejustificată, de
către acesta, a factorilor interesaţi;
b)
nesolicitarea de către investitor sau executant a soluţiilor de remediere a
defectelor apărute în timpul execuţiei, referitoare la cerinţe;
c)
neîndeplinirea obligaţiei proiectantului de a stabili soluţii pentru remedierea
defectelor sesizate, referitoare la cerinţe;
d)
neaplicarea de către executant a soluţiilor stabilite de proiectant sau expert,
pentru rezolvarea neconformităţilor, defectelor sau neconcordanţelor apărute în
timpul execuţiei;
e)
nesesizarea Inspecţiei de stat în construcţii, lucrări publice, urbanism şi
amenajarea teritoriului în cazul producerii unor accidente tehnice la
construcţiile în execuţie, precum şi la cele în exploatare;
f)
neîndeplinirea, la termenul stabilit, a măsurilor cuprinse în actele de
control.
34.Sancţiunile
contravenţionale prevăzute la art. 33 se aplică persoanelor juridice şi fizice.
35.Constatarea
contravenţiilor prevăzute la art. 33 şi aplicarea sancţiunilor se fac de către
persoane cu atribuţii de control din cadrul Inspecţiei de stat în construcţii,
lucrări publice, urbanism şi amenajarea teritoriului, iar în cazurile prevăzute
la art. 30, de către persoanele împuternicite de Ministerul Apărării Naţionale,
Ministerul de Interne şi Serviciul Român de Informaţii.
36.Contravenţiilor
prevăzute la art. 33 le sunt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind
stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
CAPITOLUL V: Dispoziţii finale şi tranzitorii
37.Regulamentele şi procedurile pentru
clasificarea construcţiilor în categorii de importanţă şi pentru componentele
sistemului calităţii în construcţii prevăzute la art. 9 se elaborează de
Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului, cu consultarea
organismelor cu atribuţii stabilite prin dispoziţii legale, în termen de 90 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
38.Regulamentele prevăzute la art. 37 se
aprobă prin hotărâri ale Guvernului.
Procedurile
prevăzute la art. 37 şi normele pentru elaborarea şi aplicarea componentelor
sistemului calităţii în construcţii se aprobă prin ordin al ministrului
lucrărilor publice şi amenajării teritoriului.
39.Autorizaţia de construire pentru lucrările
prevăzute la art. 3 lit. a), b), c), d) şi e) din Legea nr. 50/1991 se va
elibera numai pentru proiecte verificate de specialişti verificatori de
proiecte atestaţi, cu excepţia prevăzută la art. 2 alin. 2 al prezentei legi.
40.Cheltuielile necesare pentru elaborarea
reglementărilor tehnice şi pentru inspecţia statului pentru controlul calităţii
lucrărilor de construcţii se suportă de către investitori sau proprietari prin
virarea unei sume echivalente cu o cotă de 0,70% din cheltuielile pentru
lucrările prevăzute la art. 2. Calculul şi virarea sumelor respective se fac
eşalonat, concomitent cu plata lucrărilor. Fondurile respective se utilizează
30% pentru elaborarea reglementărilor tehnice şi 70% pentru controlul statului.
Întârzierile
la plată a cotelor de către investitor sau proprietar, prevăzute la alin. 1, se
penalizează cu 0,15% pe zi de întârziere, fără a se depăşi suma datorată.
Cheltuielile
necesare efectuării activităţii de atestare tehnico-profesională a
specialiştilor în construcţii se suportă de către partea interesată.
Disponibilităţile
la finele anului din veniturile extrabugetare se reportează în anul următor şi
au aceeaşi destinaţie.
Cheltuielile
necesare certificării calităţii produselor şi procedeelor, eliberării de
agremente tehnice pentru noile materiale, procedee şi echipamente, autorizării
şi acreditării laboratoarelor, verificării proiectelor şi execuţiei lucrărilor
de construcţii, conducerii şi asigurării calităţii, verificărilor metrologice,
recepţiei lucrărilor, urmăririi comportării în exploatare şi intervenţii în
timp şi postutilizării construcţiilor se suportă de către factorii interesaţi.
41.Pe data intrării
în vigoare a prevederilor prezentei legi se abrogă Legea nr. 8/1977 privind
asigurarea durabilităţii, siguranţei în exploatare, funcţionalităţii şi
calităţii construcţiilor, Ordonanţa Guvernului nr. 2/1994 privind
calitatea în construcţii, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
Această
lege a fost adoptată de Camera Deputaţilor în şedinţa din 27 decembrie 1994, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României. p.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR MARŢIAN DAN
Această
lege a fost adoptată de Senat în şedinţa din 29 decembrie 1994, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României. PREŞEDINTELE SENATULUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
Publicată
în Monitorul Oficial cu numărul 12 din data de 24 ianuarie 1995
LEGEA 10/1995 pers
1.
CC este
rezultanta totalităţii performanţelor de comportare a acestora în exploatare,
în scopul satisfacerii, pe întreaga durată de existenţă, a exigenţeleor şi
colectivităţilor.
3.
prin prezenta
lege se instituie sistemul calităţii în
c-ţii
4.
SC în c-ţii
se aplică diferenţiat.
Clasificarea
în categorii de importanţă se face în funcţie de:
-complexitate
-destinaţie
-mod
de utilizare
-grad
de risc sub aspectul siguranţei
-considerente
economice.
5.
Cerinţe de
calitate:
-rezistenţă şi
stabilitate
etc.
În contractele ce se
încheie, se vor înscrie clauzele referitoare la nivelul de calitatee al c-ţiei
corespunzător cerinţelor, precum şi garanţiile materiale şi alte prevederi care
să conducă la realizarea acestor clauze.
În contracte nu se pot înscrie niveluri şi cerinţe
referitoare la calitate, inferioare reglementărilor în vigoare, cu privire la
cerinţele prevăzute la art. 5.
Cap. II. Sistemul
calităţii în construcţii
8.SC în c-ţii reprez.
ansamblul de structuri organizatorice, responsabilităţi, regulamente, proceduri
şi mijloace, care concură la realizarea calităţii construcţiilor în toate
etapele de concepere, exploatare şi postutilizare a acestora.
9.SC se compune din:
a.
reglementările
tehnice în construcţii.
d. verificarea
proiectelor, a execuţiei şi expertizarea proiectelor şi c-ţiilor.
e. conducerea şi asigurarea
calităţii în c-ţii
f. autorizarea şi
acreditarea laboratoarelor
g. activitatea
metrologică în c-ţii
i.
comportarea
în exploatare şi intervenţii în timp.
j. postutilizarea
c-ţiilor
k. controlul de stat al
calităţii în c-ţii
10. Reglementările
tehnice se stabilesc prin regulamente şi proceduri şi au ca obiect concepţia,
calculul şi alcătuirea, execuţia şi exploatarea c-ţiilor.
Prin reglementările
tehnice se stabilesc, în principal, condiţiile minime de calitate cerute
c-ţiilor, produselor şi procedeelor utilizate în c-ţii, precum şi modul de
determinare şi verificare a acestora.
12. Agrementele tehnice
pentru … procedee noi stabilesc, în cond. prezentei legi, aptitudinea de
utilizare.
13. Verificarea
proiectelor pt. exec. c-ţiilor în ceea ce priveşte respectarea reglementărilor
tehnice referitoare la cerinţe, se va face numai de către specialişti
verificatori de proiecte atestaţi, alţii ddecât specialiştii elaboratori ai
proiectelor.
Se interzice aplicarea
proiectelor şi a detaliilor de execuţie neverificate în condiţiile alineatului
precedent.
Verificarea calităţii
execuţiei construcţiilor este obligatorie şi se efectuează de către investitori
prin diriginţi de specialitate sau prin agenţi economici de consultanţă
specializaţi.
Expertizele tehnice ale
proiectelor şi construcţiilor se efectuează numai de către experţi tehnici
atestaţi.
14. Conducerea şi
asigurarea calităţii în c-ţii constituie obligaţia tuturor factorilor care
participă la conceperea, realizarea şi exploatarea c-ţiilor şi implică o
strategie adecvată şi măsuri specifice pentru garantarea calităţii acestora.
15. Autorizarea şi
acreditarea laboratoarelor de analize şi încercări în c-ţii se fac în
conformitate cu prevederile legale.
16. Asigurarea
activităţii metrologice în construcţii se realizează conform prevederilor
legale privind etalonarea, verificarea şi menţinerea în stare de funcţionare a
mijloacelor de măsurare şi control utilizate în acest domeniu.
18.
a.2.- Intervenţiile
LEGEA
10/1995
Art. 12: Agrementele
tehnice pentru produse, procedee şi echipamente noi în construcţii stabilesc,
în condiţiile prezentei legi,
aptitudinea
de utilizare,
condiţiile
de fabricaţie,
condiţiile
de transport,
condiţiile
de depozitare,
condiţiile
de punere în operă şi
condiţiile
de întreţinere a acestora.
Art. 22:
Proiectanţii de construcţii răspund de îndeplinirea următoarelor obligaţii
principale referitoare la calitatea construcţiilor:
a)
precizarea prin proiect a categoriei de importanţă a construcţiei;
b)
asigurarea prin proiecte şi detalii de execuţie a nivelului de calitate
corespunzător cerinţelor, cu respectarea reglementărilor tehnice şi a clauzelor
contractuale;
c)
prezentarea proiectelor elaborate în faţa specialiştilor verificatori de
proiecte atestaţi, stabiliţi de către investitor, precum şi soluţionarea
neconformităţilor şi neconcordanţelor semnalate;
d)
elaborarea caietelor de sarcini, a instrucţiunilor tehnice privind execuţia
lucrărilor, exploatarea, întreţinerea şi reparaţiile, precum şi, după caz, a
proiectelor de urmărire privind comportarea în timp a construcţiilor.
Documentaţia privind postutilizarea construcţiilor se efectuează numai la
solicitarea proprietarului;
e)
stabilirea, prin proiect, a fazelor de execuţie determinante pentru lucrările
aferente cerinţelor şi participarea pe şantier la verificările de calitate
legate de acestea;
f)
stabilirea modului de tratare a defectelor apărute în execuţie, din vina
proiectantului, la construcţiile la care trebuie să asigure nivelul de calitate
corespunzător cerinţelor, precum şi urmărirea aplicării pe şantier a soluţiilor
adoptate, după însuşirea acestora de către specialişti verificatori de proiecte
atestaţi, la cererea investitorului;
g)
participarea la întocmirea cărţii tehnice a construcţiei şi la recepţia
lucrărilor executate.
Art. 24:
Specialiştii verificatori de proiecte atestaţi răspund în mod solidar cu
proiectantul în ceea ce priveşte asigurarea nivelului de calitate corespunzător
cerinţelor proiectului.
Responsabilii
tehnici cu execuţia atestaţi răspund, conform atribuţiilor ce le revin, pentru
realizarea nivelului de calitate corespunzător cerinţelor, la lucrările de
construcţii pentru care sunt angajaţi.
Experţii
tehnici atestaţi, angajaţi pentru expertizarea unor proiecte, lucrări de
construcţii sau construcţii aflate în exploatare, răspund pentru soluţiile
date.
Obligaţiile
specialiştilor atestaţi se stabilesc prin regulamente de aplicare a legii.
Art. 29:
Proiectantul, specialistul verificator de proiecte atestat, fabricanţii şi
furnizorii de materiale şi produse pentru construcţii, executantul,
responsabilul tehnic cu execuţia atestat, dirigintele de specialitate, expertul
tehnic atestat răspund potrivit obligaţiilor ce le revin pentru viciile ascunse
ale construcţiei, ivite într-un interval de 10 ani de la recepţia lucrării, precum
şi după împlinirea acestui termen, pe toată durata de existenţă a construcţiei,
pentru viciile structurii de rezistenţă rezultate din nerespectarea normelor de
proiectare şi de execuţie în vigoare la data realizării ei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu