HOTĂRÂRE Nr. 273 din 14 iunie
1994
privind aprobarea Regulamentului de recepţie a
lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora
Text în
vigoare începând cu data de 31 octombrie 2007
REALIZATOR:
COMPANIA DE INFORMATICĂ NEAMŢ
Text
actualizat prin produsul informatic legislativ LEX EXPERT în baza actelor
normative modificatoare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I,
până la 31 octombrie 2007:
- Hotărârea Guvernului nr. 940/2006;
- Hotărârea Guvernului nr. 1303/2007.
Guvernul
României hotărăşte:
ART. 1
Se aprobă
Regulamentul de recepţie a lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente
acestora, prevăzut în anexa la prezenta
hotărâre.
ART. 2
Prezenta
hotărâre intră în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea ei în
Monitorul Oficial al României.
ART. 3
Prevederile
contrare prezentei hotărâri se abrogă.
ANEXA 1
REGULAMENT*)
de recepţie a lucrărilor de construcţii şi instalaţii
aferente acestora
*) Lucrările
de montaj utilaje, echipamente şi instalaţii tehnologice nu fac obiectul
prezentului regulament.
CAP. 1
Prevederi
generale
ART. 1
Recepţia
constituie o componentă a sistemului calităţii în construcţii şi este actul
prin care investitorul declară ca acceptă, preia lucrarea cu sau fără rezerve
şi că aceasta poate fi dată în folosinţă. Prin actul de recepţie se certifică
faptul că executantul şi-a îndeplinit obligaţiile în conformitate cu
prevederile contractului şi ale documentaţiei de execuţie.
ART. 2
În înţelesul
prezentului regulament, investitorul este persoana fizică sau juridică care
încheie contractul de executare de lucrări de construcţii, urmăreşte
îndeplinirea lui şi preia lucrarea.
Executantul
este parte contractantă care realizează lucrarea sau reprezentantul legal al
acestuia, dacă lucrarea este realizată printr-o asociere.
ART. 3
Recepţia
lucrărilor de construcţii de orice categorie şi instalaţii aferente acestora se
efectuează atât la lucrări noi, cât şi la intervenţiile în timp asupra
construcţiilor existente (reparaţii capitale, consolidări, modificări,
modernizări, extinderi etc.) şi se realizează în două etape:
- recepţia
la terminarea lucrărilor;
- recepţia
finală la expirarea perioadei de garanţie.
ART. 4
Pentru
lucrările de construcţii şi instalaţii aferente acestora, indiferent de sursa
de finanţare, de forma de proprietate sau de destinaţie, recepţiile se vor
organiza de către ordonatorii de credite sau proprietari, care, în sensul
prezentului regulament, au calitatea de investitori.
ART. 5
Recepţia se
poate face prin acordul părţilor sau, în cazul când părţile nu ajung la un
acord pentru rezolvarea neînţelegerilor ivite cu ocazia încheierii procesului-verbal
de recepţie, ele se pot adresa instanţei judecătoreşti competente.
CAP. 2
Recepţia la
terminarea lucrărilor
ART. 6
Executantul
trebuie să comunice investitorului data terminării tuturor lucrărilor prevăzute
în contract, printr-un document scris confirmat de investitor. O copie a
comunicării va fi transmisă de executant şi reprezentantului investitorului pe
şantier.
ART. 7
(1)
Comisiile de recepţie pentru construcţii şi pentru instalaţiile aferente
acestora se vor numi de către investitor şi vor fi alcătuite din cel puţin 5
membri. Dintre aceştia, obligatoriu vor face parte un reprezentant al
investitorului şi un reprezentant al administraţiei publice locale pe
teritoriul căreia este situată construcţia, iar ceilalţi vor fi specialişti în
domeniu.
(2) Pentru
construcţiile de importanţă excepţională, având în vedere gradul de risc sub
aspectul siguranţei, destinaţia, modul de utilizare, complexitatea şi volumul
lucrărilor care fac obiectul recepţiei, comisiile de recepţie vor fi alcătuite
din cel puţin 7 membri, numărul de specialişti fiind de minimum 5.
(2^1) Pentru
obiectivele de investiţii prevăzute la alin. 2, finanţate parţial sau total din
surse ale bugetului de stat, inclusiv din credite externe, şi pentru care
aprobarea documentaţiilor tehnico-economice este de competenţa Guvernului, în
comisiile de recepţie pentru construcţii şi pentru instalaţiile aferente
acestora se va numi în mod obligatoriu câte un reprezentant desemnat de
ordonatorul principal de credite bugetare, care nu are sau nu se subrogă
calităţii de investitor.
(3)
Comisiile de recepţie pentru construcţii de locuinţe parter, parter şi un etaj,
cu înălţimea la cornişă de maximum 8 metri, cu cel mult 4 apartamente, cu
suprafaţa desfăşurată de maximum 150 mp, pentru anexele gospodăreşti ale
acestora, precum şi pentru construcţiile provizorii, vor fi alcătuite din 2
membri: investitorul sau proprietarul şi delegatul administraţiei publice
locale.
ART. 8
(1)
Investitorul va organiza începerea recepţiei în maximum 15 zile calendaristice
de la notificarea terminării lucrărilor şi va comunica data stabilită:
a) membrilor
comisiei de recepţie;
b)
executantului;
c)
proiectantului.
(2)
Reprezentanţii executantului, ai proiectantului şi ai Inspectoratului de Stat
în Construcţii - I.S.C. nu pot face parte din comisia de recepţie, aceştia
având calitatea de invitat.
(2^1) Pentru
obiectivele de investiţii finanţate din fonduri publice, prezenţa
reprezentanţilor Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C. în calitate de
invitaţi este obligatorie.
(2^2) Pentru
obiectivele de investiţii cuprinse în programe guvernamentale şi finanţate
parţial sau total din surse ale bugetului de stat, inclusiv din credite
externe, care nu se încadrează în prevederile art.
7 alin. 2^1, solicitarea prezenţei reprezentanţilor ordonatorului
principal de credite bugetare, în calitate de invitaţi, este obligatorie.
(3) Pentru
obiectivele militare stabilite prin ordin al ministrului apărării naţionale, al
ministrului de interne şi al directorului Serviciului Român de Informaţii,
comisia de recepţie se numeşte de către organele proprii ale acestora.
ART. 9
Proiectantul, în calitate de autor al proiectului construcţiei, va
întocmi şi va prezenta în faţa comisiei de recepţie punctul său de vedere
privind execuţia construcţiei.
ART. 10
La recepţia
clădirilor cu înălţimea de peste 28 m, cu săli aglomerate, cu capacitate pentru
mai mult de 150 persoane, a hotelurilor, a spitalelor, căminelor pentru copii
şi bătrâni sau a altor clădiri destinate persoanelor ce nu se pot evacua
singure, investitorii sunt obligaţi ca în comisiile de recepţie să includă şi o
persoană desemnată de inspecţiile teritoriale din cadrul Comandamentului
trupelor de pompieri şi care va fi solicitată în scris de către investitor.
Numele
persoanei desemnate de inspecţiile teritoriale ale Comandamentului trupelor de
pompieri va fi comunicat în scris investitorului în intervalul de timp de la
primirea solicitării până la data întrunirii comisiei de recepţie.
Procesul-verbal de recepţie va consemna realizarea măsurilor prevăzute
în documentaţia de execuţie din punct de vedere al prevenirii şi al stingerii
incendiilor, fără de care recepţia nu este acceptată.
ART. 11
La recepţia
clădirilor cuprinse în listele de monumente istorice, investitorii sunt
obligaţi ca în comisiile de recepţie să includă şi o persoană desemnată de
către comisiile zonale pentru monumente, ansambluri şi situri istorice.
ART. 12
În cazul în
care investitorul nu stabileşte, în urma comunicării primite, o dată pentru
recepţia lucrărilor în termenul prevăzut la art. 8,
sau dacă la data fixată nu se prezintă la locul de recepţie direct sau prin
împuternicit, executantul va reînnoi cererea pentru fixarea unei noi date de
recepţie în condiţiile de la art. 8.
Dacă nici
până la expirarea acestui al doilea termen investitorul nu fixează recepţia sau
dacă comisia de recepţie nu se prezintă la data fixată direct sau prin
împuternicit legal, executantul va stabili un termen de recepţie în intervalul
de 12 zile calendaristice de la expirarea celui de-al doilea termen.
Executantul va comunica investitorului în timp util termenul pe care l-a fixat.
Dacă investitorul, prin comisia de recepţie, nu se prezintă la termenul fixat
şi nici nu a convenit cu executantul, înainte de termenul fixat de acesta,
asupra unui alt termen pentru recepţie, executantul va notifica în scris
investitorului ultimul termen de întrunire a comisiei de recepţie.
În notificare,
executantul va preciza, totodată, că investitorul va răspunde pentru acoperirea
tuturor pagubelor produse prin neconvocarea comisiei de recepţie.
ART. 13
Comisia de
recepţie se întruneşte la data, ora şi locul fixate, iar preşedintele acesteia,
numit de investitor, stabileşte programul după care va fi făcută recepţia.
Comisia de
recepţie poate funcţiona numai în prezenţa a cel puţin 2/3 din membrii numiţi
ai acesteia. Hotărârile comisiei se iau cu majoritate simplă.
În cazul în
care comisia nu se întruneşte în totalitatea ei, preşedintele poate fixa,
pentru categoriile de lucrări pentru care nu s-au prezentat membrii comisiei,
un nou termen în vederea efectuării recepţiei, termen ce nu va depăşi 4 zile
lucrătoare de la data fixată iniţial.
În vederea
desfăşurării în bune condiţii a recepţiei, investitorul are obligaţia de a pune
la dispoziţia comisiei de recepţie documentaţia de execuţie, precum şi
documentele şi explicaţiile care îi sunt necesare.
ART. 14
Comisia de
recepţie examinează obligatoriu:
a)
respectarea prevederilor din autorizaţia de construire, precum şi avizele şi
condiţiile de execuţie impuse de autorităţile competente;
b)
executarea lucrărilor în conformitate cu prevederile contractului, ale documentaţiei
de execuţie şi ale reglementărilor specifice, cu respectarea exigenţelor
esenţiale, conform legii;
c) referatul
de prezentare întocmit de proiectant cu privire la modul în care a fost
executată lucrarea. Investitorul va urmări ca această activitate să fie
cuprinsă în contractul de proiectare;
d)
terminarea tuturor lucrărilor prevăzute în contractul încheiat între investitor
şi executant şi în documentaţia anexă la contract.
În cazurile
în care există dubii asupra înscrisurilor din documentele cărţii tehnice a
construcţiei, comisia poate cere expertize, alte documente, încercări
suplimentare, probe şi alte teste;
e) valoarea
declarată a investiţiei.
Examinarea
se efectuează în toate cazurile prin cercetarea vizuală a construcţiei şi
analizarea documentelor conţinute în cartea tehnică a construcţiei.
ART. 15
La
terminarea examinării, comisia va consemna observaţiile şi concluziile în
procesul-verbal de recepţie, care va cuprinde obligatoriu valoarea declarată a
investiţiei, al cărui model este prezentat în anexa
nr. 1 la regulament, şi îl va înainta în termen de 3 zile lucrătoare
investitorului împreună cu recomandarea de admitere, cu sau fără obiecţii, a
recepţiei, amânarea sau respingerea ei.
ART. 16
Comisia de
recepţie recomandă admiterea recepţiei în cazul în care nu există obiecţii sau
cele care s-au consemnat nu sunt de natură să afecteze utilizarea lucrării
conform destinaţiei sale.
ART. 17
Comisia de
recepţie recomandă amânarea recepţiei când:
- se constată
lipsa sau neterminarea unor lucrări ce afectează siguranţa în exploatare a
construcţiei din punct de vedere al exigenţelor esenţiale;
-
construcţia prezintă vicii a căror remediere este de durată şi care, dacă nu ar
fi făcute, ar diminua considerabil utilitatea lucrării;
- există în
mod justificat dubii cu privire la calitatea lucrărilor şi este nevoie de
încercări de orice fel pentru a le clarifica.
ART. 18
Comisia de
recepţie recomandă respingerea recepţiei dacă se constată vicii care nu pot fi
înlăturate şi care prin natura lor implică realizarea uneia sau a mai multor
exigenţe esenţiale, caz în care se impun expertize, reproiectări, refaceri de
lucrări etc.
ART. 19
Absenţa
executantului de la recepţie nu constituie motiv pentru amânarea şi/sau
anularea actului de recepţie. În cazul în care executantul nu se prezintă la
recepţie, investitorul poate solicita asistenţă pentru recepţie unui expert
tehnic neutru atestat, care să consemneze, separat de procesul-verbal, starea de
fapt constatată.
ART. 20
Situaţiile
de absenţă a unor persoane sau delegaţi convocaţi vor fi consemnate în
procesul-verbal de recepţie.
ART. 21
Preşedintele
comisiei de recepţie va prezenta investitorului procesul-verbal de recepţie cu
observaţiile participanţilor şi cu recomandarea comisiei. Pe baza
procesului-verbal de recepţie, investitorul hotărăşte admiterea, amânarea sau
respingerea recepţiei şi notifică hotărârea sa în interval de 3 zile lucrătoare
executantului, împreună cu un exemplar din procesul-verbal.
ART. 22
În cazul în
care admiterea recepţiei se face cu obiecţii, în procesul-verbal de recepţie se
vor indica în mod expres acele lipsuri care trebuie să fie remediate. Termenele
de remediere se vor conveni cu executantul, dar ele nu vor depăşi, de regulă,
90 de zile calendaristice de la data recepţiei dacă, datorită condiţiilor
climatice, nu trebuie fixat alt termen.
ART. 23
Dacă
executantul nu-şi îndeplineşte obligaţiile prevăzute la art. 22 după trecerea termenului de remediere
convenit, investitorul îl va soma în acest sens, iar dacă executantul nu dă
curs somaţiei, investitorul este în drept să execute remedierile pe cheltuiala
şi riscul executantului în culpă şi să pretindă plata prejudiciului produs.
ART. 24
Refuzul
executantului de a semna procesul-verbal de recepţie se consemnează în cadrul
acestuia.
ART. 25
După
executarea remedierilor, executantul va cere în scris investitorului anularea
obiecţiilor. Dacă, în decurs de 30 de zile calendaristice de la data cererii
executantului, investitorul nu anulează obiecţiile, se recurge la procedura de
arbitraj, dacă ea a fost prevăzută în contract şi, în cazul rămânerii în dezacord, poate să-l acţioneze la instanţa
judecătorească competentă.
ART. 26
Data
recepţiei este cea a încheierii de către comisia de recepţie a
procesului-verbal de recepţie a lucrărilor, cu sau fără obiecţii.
ART. 27
Executantul
are la dispoziţie 20 de zile calendaristice de la data primirii
procesului-verbal de recepţie, amânare sau de respingere a recepţiei pentru a
contesta obiecţiile sau respingerea. Litigiul se rezolvă prin arbitraj, dacă
această formă de conciliere a fost prevăzută în contract, sau prin acţiune
înaintată la instanţa judecătorească competentă.
ART. 28
Investitorul
preia lucrarea la data prevăzută la art. 26,
în afara cazului în care recepţia este amânată sau respinsă.
ART. 29
În cazul
depăşirii de către investitor a termenului de 30 de zile prevăzut la art. 25, fără a cădea de comun acord cu
executantul asupra prelungirii acestui termen, se apelează la arbitraj, iar
apoi la instanţa judecătorească.
ART. 30
După
acceptarea recepţiei de către investitor cu sau fără obiecţii, acesta nu mai
poate emite alte solicitări de remediere de lucrări, penalizări, diminuări de
valori şi alte asemenea, decât cele consemnate în procesul-verbal de recepţie.
Fac excepţie viciile ascunse descoperite în termenul stabilit conform legii.
ART. 31
În cazurile
în care investitorul solicită preluarea unei părţi din lucrare înainte de
terminarea întregii lucrări prevăzute în contract, se va încheia un
proces-verbal de predare-primire între executant şi investitor, în care se va
consemna starea părţii de lucrare în cauză, măsurile de conservare, precum şi
cele de protecţie reciprocă a desfăşurării activităţii celor două părţi. Toate
riscurile şi pericolele pentru partea preluată trec temporar asupra
investitorului, cu excepţia viciilor ascunse şi a celor decurgând din
executarea necorespunzătoare.
Procesul-verbal de predare-primire încheiat în aceste condiţii nu este
un proces-verbal de recepţie pentru partea de lucrare în cauză, dar
investitorul poate cere înscrierea în procesul-verbal de recepţie, întocmit la
terminarea lucrării în întregime, a viciilor pe care le-a constatat cu ocazia
predării-primirii şi le-a consemnat în procesul-verbal respectiv. Pentru partea
de lucrare preluată de investitor, perioada de garanţie pentru viciile care nu
ţin de siguranţa construcţiei începe de la data terminării remedierilor.
CAP. 3
Recepţia
finală
ART. 32
Recepţia
finală este convocată de investitor în cel mult 15 zile după expirarea
perioadei de garanţie. Perioada de garanţie este cea prevăzută în contract.
ART. 33
La recepţia
finală participă:
a)
investitorul;
b) comisia
de recepţie numită de investitor;
c)
proiectantul lucrării;
d)
executantul.
ART. 34
Comisia de
recepţie finală se întruneşte la data, ora şi locul fixate şi examinează
următoarele:
a) procesele-verbale
de recepţie la terminarea lucrărilor;
b)
finalizarea lucrărilor cerute de "recepţia de la terminarea
lucrărilor";
c) referatul
investitorului privind comportarea construcţiilor şi instalaţiilor aferente în
exploatare pe perioada de garanţie, inclusiv viciile aferente şi remedierea
lor.
ART. 35
Comisia de
recepţie poate cere, în cazuri foarte bine justificate şi/sau în cazul
apariţiei unor vicii, efectuarea de încercări şi expertize.
ART. 36
La
terminarea recepţiei comisia de recepţie finală îşi va consemna observaţiile şi
concluziile în procesul-verbal de recepţie finală, model prezentat în anexa nr. 2 la prezentul regulament, pe care-l
va înainta investitorului, în termen de 3 zile lucrătoare împreună cu
recomandarea de admitere, cu sau fără obiecţii, a recepţiei, de amânare sau de
respingere a ei.
ART. 37
În cazul în
care comisia de recepţie finală recomandă admiterea cu obiecţii, amânarea sau
respingerea recepţiei, ea va trebui să propună măsuri pentru înlăturarea
neregulilor semnalate.
Comisia de
recepţie finală recomandă respingerea recepţiei finale în cazul în care nu se
respectă una sau mai multe dintre exigenţele esenţiale.
ART. 38
Lucrarea a
cărei recepţie finală a fost respinsă va fi pusă în stare de conservare prin
grija şi pe cheltuiala investitorului, iar utilizarea ei va fi interzisă.
Investitorul
se va putea îndrepta pentru recuperarea pagubelor împotriva factorilor
implicaţi în executarea construcţiei, vinovaţi de viciile constatate cu ocazia
recepţiei, cât şi pentru nefuncţionarea construcţiilor şi/sau a instalaţiilor
aferente acestora.
Investitorul
hotărăşte admiterea recepţiei pe baza recomandării comisiei de recepţie finală
şi notifică executantului hotărârea sa în termen de 3 zile de la primirea
propunerilor comisiei din procesul-verbal de recepţie finală.
ART. 39
Data
recepţiei finale este data notificării de către investitor a hotărârii sale.
CAP. 4
Dispoziţii
finale
ART. 40
Se
exceptează de la prevederile prezentului regulament construcţiile de locuinţe
parter, parter şi un etaj, cu înălţimea la cornişă de maximum 8 metri, cu 4
apartamente şi anexele gospodăreşti ale acestora, precum şi construcţiile
provizorii cu suprafeţe desfăşurate mai mici de 150 mp. Pentru acestea,
documentele necesare sunt prezentate în anexele
nr. 3 şi 4 la prezentul
regulament.
ART. 41
Cheltuielile
de orice natură necesitate de activitatea comisiei de recepţie finală cad în
sarcina investitorului.
Membrii comisiei
de recepţie finală vor fi angajaţi prin contract de colaborare de către
investitor, dacă este cazul.
Cheltuielile
ocazionate de încercări, altele decât cele care decurg din prevederile
contractuale, se plătesc de către partea care a avut iniţiativa efectuării lor.
În situaţiile în care, în urma rezultatelor nefavorabile ale încercărilor, se
stabileşte o culpă, cheltuielile respective se suportă de către partea în
culpă.
Cheltuielile
de expertiză sau cele ocazionate de asistenţa unui expert se plătesc de partea
care a avut iniţiativa convocării expertului şi se suportă de partea în culpă.
ART. 42
Dacă părţile
nu ajung la încheierea unui proces-verbal de recepţie finală pe cale amiabilă,
ele se pot adresa instanţei judecătoreşti competente.
ART. 43
Părţile în
litigiu pot conveni asupra unei proceduri de arbitraj, potrivit legii.
ART. 44
Procesele-verbale de recepţie la terminarea lucrărilor se difuzează prin
grija investitorului:
a)
executantului;
b)
proiectantului;
c) organului
administraţiei publice locale, emitent al autorizaţiei de construire;
d) organului
administraţiei financiare locale.
ART. 45
Procesele-verbale de recepţie finală se difuzează prin grija
investitorului:
a) organului
administraţiei publice locale, emitent al autorizaţiei de construire;
b)
executantului.
ART. 46
Cartea
tehnică a construcţiei, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 6 la prezentul regulament, se
păstrează de investitor pe toată durata existenţei construcţiei.
ART. 47
În toate
situaţiile investitorul este depozitarul arhivei privind lucrarea în cauză.
ART. 48
Termenii
folosiţi în cadrul regulamentului sunt definiţi în anexa
nr. 5 la acesta.
ART. 49
Ministerul
Apărării Naţionale, Ministerul de Interne şi Serviciul Român de Informaţii se
exceptează de la prevederile art. 44 şi
45.
ART. 50
Anexele nr. 1, 2,
3, 4,
5 şi 6
fac parte integrantă din prezentul regulament.
ANEXA 1
la regulament
INVESTITOR
PROCES-VERBAL DE RECEPŢIE LA TERMINAREA
LUCRĂRILOR
Nr. ........ din
................
privind lucrarea
.........................................................
.............................................................................,
executată în cadrul
contractului nr. ....... din .........., încheiat între
.............................
pentru lucrările de ............................
..............................................................................
1. Lucrările au fost executate în baza
autorizaţiei nr. ................, eliberată de ........................... la
.............................., cu valabilitate până la
.............................. .
2. Comisia de recepţie şi-a desfăşurat
activitatea în intervalul ............................, fiind formată din:
..............................................................................
(nume şi prenume)
..............................................................................
..............................................................................
3. Au mai participat la recepţie:
..............................................................................
(nume şi prenume) (calitatea)
4. Constatările comisiei de recepţie:
4.1. Din documentaţia scrisă şi desenată
necesară a fi prezentată au lipsit sau sunt incomplete piesele cuprinse în
lista anexă nr. 1.
4.2. Cantităţile de lucrări cuprinse în
lista anexă nr. 2 nu au fost executate.
4.3. Lucrările cuprinse în lista anexă nr.
3 nu respectă prevederile proiectului.
4.4. Valoarea declarată a investiţiei este
de .......... lei.
5. Comisia de recepţie, în urma
constatărilor făcute, propune:
..............................................................................
..............................................................................
6. Comisia de recepţie motivează propunerea
făcută prin:
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
7. Comisia de recepţie recomandă
următoarele:
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
8. Prezentul proces-verbal, conţinând
............. file şi .......... anexe numerotate, cu un total de
............... file, a fost încheiat astăzi ............. la
.................... în ....... exemplare.
Comisia de recepţie*) Specialist*)
Preşedinte: ..................... ............................
Membri: ......................... ............................
------------
*) Numele, prenumele şi semnătura.
ANEXA 2
la regulament
INVESTITOR
PROCES-VERBAL DE RECEPŢIE
FINALĂ
Nr. ............din
................
privind lucrarea
.........................................................
..............................................................................
.............................................................................,
autorizată cu nr.
............. din ................., cu valabilitate până
la ..................., de
către ...........................................
1. Comisia de recepţie finală şi-a
desfăşurat activitatea în intervalul ............................, fiind
formată din:
..............................................................................
(nume şi prenume)
2. Au mai participat la recepţie:
..............................................................................
(nume şi prenume) (calitatea)
3. Comisia de recepţie finală, în urma
examinării lucrării şi a documentelor cuprinse în cartea tehnică a construcţiei,
a constatat următoarele:
3.1. Lucrările pe specialităţi au fost
executate şi recepţionate conform listei anexă nr. 1.
3.2. Lucrările au fost complet terminate la
data de ......................
3.3. Observaţiile făcute de comisia de
recepţie finală sunt prezentate în lista anexă nr. 2.
3.4. Cartea tehnică a construcţiei şi fişa
sintetică a obiectului au fost (nu au fost) completate.
3.5. Instrucţiunile de exploatare şi
urmărire a comportării în timp a obiectului (nu) sunt în posesia
utilizatorului.
3.6. Construcţia s-a comportat (nu s-a
comportat) corespunzător în perioada de la terminarea ei la data de
................. până în prezent, respectiv pe o durată de .................
luni, constatările comisiei fiind enumerate în anexa
nr. 3.
3.7. Valoarea obiectului este de
................... lei, conform listei anexă nr. 1.
4. În baza constatărilor făcute, comisia de
recepţie finală propune:
..............................................................................
..............................................................................
5. Comisia de recepţie finală motivează
propunerea făcută prin:
..............................................................................
..............................................................................
6. Comisia de recepţie finală recomandă
următoarele:
..............................................................................
..............................................................................
7. Prezentul proces-verbal, conţinând
.......... file şi ................. anexe numerotate, cu un total de
.............. file, a fost încheiat astăzi ................. la
................. în .......... exemplare.
Comisia de recepţie*) Specialişti*)
Preşedinte: .....................
Membri: .........................
.........................
.........................
------------
*) Numele, prenumele şi semnătura.
ANEXA 3
la regulament
INVESTITOR
PROCES-VERBAL DE RECEPŢIE LA
TERMINAREA LUCRĂRILOR
Nr. ........... din
...............
privind lucrarea
.........................................................
.............................................................................,
executată în cadrul
contractului nr. .............. din ....................., încheiat între
.................... şi între ................................. pentru
lucrările de ..........................................................
..............................................................................
1. Lucrările au fost executate în baza
autorizaţiei nr. .................. eliberată de ....................... la
................., cu valabilitate până la
...................................... .
2. Comisia de recepţie şi-a desfăşurat
activitatea în intervalul ............................, fiind formată din:
..............................................................................
(nume şi prenume)
3. Au mai participat la recepţie:
..............................................................................
(nume şi prenume) (calitatea)
4. Comisia de recepţie, în urma
constatărilor făcute, propune:
..............................................................................
..............................................................................
5. Comisia de recepţie recomandă
următoarele:
..............................................................................
..............................................................................
6. Prezentul proces-verbal, conţinând
........... file şi ......... anexe numerotate, cu un total de ...............
file, a fost încheiat astăzi .................. la ............. în
............. exemplare.
Comisia de recepţie*)
Investitor (proprietar):
.................................
Delegat al administraţiei
publice locale: ................
------------
*) Numele, prenumele şi semnătura.
ANEXA 4
la regulament
INVESTITOR
PROCES-VERBAL DE RECEPŢIE
FINALĂ
Nr. ........... din
.................
privind lucrarea
.........................................................
..............................................................................
.............................................................................,
autorizată cu nr.
.............. din ............., cu valabilitate până la
........................, de
către ...........................................
..............................................................................
1. Comisia de recepţie finală şi-a
desfăşurat activitatea în intervalul ..............., fiind formată din:
..............................................................................
(nume şi prenume)
2. Au mai participat la recepţie:
..............................................................................
(nume şi prenume) (calitatea)
3. Comisia de recepţie finală, în urma
examinării lucrării şi a documentelor, a constatat următoarele:
..............................................................................
4. Valoarea obiectului este de
................ lei, conform listei anexă nr. 1.
5. În baza constatărilor făcute, comisia de
recepţie finală propune:
..............................................................................
6. Prezentul proces-verbal, conţinând
........... file şi ................ anexe numerotate, cu un total de
............... file, a fost încheiat astăzi ................ la
....................., în ............. exemplare.
Comisia de recepţie finală*)
Investitor (proprietar):
.............................
Delegat al administraţiei
publice locale: ............
------------
*) Numele, prenumele şi semnătura.
ANEXA 5
la regulament
DEFINIŢII PRIVIND TERMENII UTILIZAŢI ÎN REGULAMENT
1. Recepţia
lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora - actul prin care
investitorul certifică (atestă) realizarea lucrărilor de construcţii şi
instalaţii aferente acestora, în conformitate cu prevederile contractuale
(documentaţii tehnice de execuţie, caiete de sarcini, specificaţii tehnice
etc.) şi cu cerinţele documentelor oficiale (autorizaţia de construire, avize ale
organelor autorizate, reglementări tehnice aplicabile, cartea tehnică a
construcţiei etc.) şi declară că acceptă să preia lucrările executate şi că
acestea pot fi date în folosinţă.
2. Recepţia
la terminarea lucrărilor - recepţia efectuată la terminarea completă a
lucrărilor unui obiect sau unei părţi din construcţie, independentă, care poate
fi utilizată separat.
3. Recepţia
finală - recepţia efectuată după expirarea perioadei de garanţie.
4. Perioada
de garanţie - perioada de timp cuprinsă între data recepţiei şi terminarea
lucrărilor, a cărei durată se stabileşte prin contract şi în cadrul căreia
antreprenorul are obligaţia înlăturării, pe cheltuiala sa, a tuturor
deficienţelor apărute datorită nerespectării clauzelor şi specificaţiilor contractuale
sau a prevederilor reglementărilor tehnice aplicabile.
5. Cartea
tehnică a construcţiei - ansamblul documentelor tehnice referitoare la
proiectarea, execuţia, recepţia, exploatarea şi urmărirea comportării în
exploatare a construcţiei şi instalaţiilor aferente acesteia, cuprinzând toate
datele, documentele şi evidenţele necesare pentru identificarea şi determinarea
stării tehnice (fizice) a construcţiei respective şi a evoluţiei acesteia în
timp.
6.
Proprietar - după încheierea procesului-verbal de recepţie de la terminarea
lucrărilor, investitorul poartă denumirea generică de proprietar.
ANEXA 6
la regulament
CARTEA TEHNICĂ A
CONSTRUCŢIEI
CENTRALIZATORUL
pieselor cuprinse în cartea tehnică a construcţiei
1. Fişa de
date sintetice.
2. Capitolul
A*): Documentaţia privind proiectarea.
3. Capitolul
B*): Documentaţia privind execuţia.
4. Capitolul
C*): Documentaţia privind recepţia.
5. Capitolul
D*): Documentaţia privind exploatarea, repararea, întreţinerea şi urmărirea
comportării în timp.
6) Jurnalul
evenimentelor.
Capitolul
A*) Documentaţia privind proiectarea.
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
Capitolul
B*) Documentaţia privind execuţia.
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
Capitolul
C*) Documentaţia privind recepţia.
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
Capitolul
D*) Documentaţia privind exploatarea, întreţinerea, repararea şi urmărirea
comportării în timp.
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
------------
*) Se vor include pe capitole borderourile
generale ale dosarelor documentaţiei de bază şi copiile borderourilor cu
cuprinsul fiecărui dosar în parte.
FIŞA DE DATE
SINTETICE
1. Obiectul
de construcţie (denumire, localizare)
..............................................................................
2.
Investitorul (denumirea şi sediul unităţii)
..............................................................................
3. Delegaţii
investitorului cu sarcini de verificare a calităţii construcţiei (numele,
prenumele, funcţia, atribuţia)
..............................................................................
4.
Proiectantul lucrării
a) Denumirea
şi sediul sau adresa unităţii proiectant general şi a unităţilor subproiectante
..............................................................................
b) Numele şi
prenumele şefului de proiect
..............................................................................
c) Numele şi
prenumele proiectanţilor de specialitate, denumirea şi sediul unităţilor de
care aparţin
..............................................................................
..............................................................................
5.
Verificatorul (verificatorul de proiecte atestat), numele, prenumele, numărul
certificatului de atestare
..............................................................................
..............................................................................
6. Executantul construcţiei
a) Denumirea
şi sediul sau adresa unităţii executante (antreprenor general) şi, dacă este
cazul, a unităţilor executante pentru instalaţiile aferente construcţiilor
..............................................................................
..............................................................................
b) Numele şi
prenumele şefului de şantier ................................
c) Numele şi
prenumele conducătorului direct al lucrărilor (şeful punctului de lucru al
obiectivului)
..............................................................................
7.
Modificări intervenite în datele de la pct. 1 - 6 (data modificării şi
modificarea)
..............................................................................
8. Experţii
tehnici atestaţi care au verificat calitatea şi comportarea construcţiei
(numele, prenumele, numărul certificatului de atestare)
..............................................................................
9. Comisia
de recepţie la terminarea lucrărilor (numele, prenumele şi unitatea de care
aparţin)
..............................................................................
..............................................................................
10. Comisia
de recepţie finală (numele, prenumele şi unitatea de care aparţin)
..............................................................................
..............................................................................
11. Data
începerii execuţiei .............................................
12. Data
aprobării recepţiei la terminarea lucrărilor ....................
13. Data
aprobării recepţiei finale ......................................
14. Gradul
de seismicitate luat în calcul la proiectarea construcţiei ....
15. Alte
date ............................................................
..............................................................................
NORME DE ÎNTOCMIRE A CĂRŢII TEHNICE A CONSTRUCŢIEI
CAP. 1
Dispoziţii
generale
1. Cartea
tehnică a construcţiei se compune din ansamblul de documente referitoare la
proiectarea, execuţia, recepţia, exploatarea, întreţinerea, repararea şi
urmărirea în timp a construcţiei.
2. Cartea
tehnică se definitivează înainte de recepţia finală.
3. Cartea
tehnică, după întocmire, se completează şi se păstrează pentru fiecare obiect
de construcţii de către investitor sau, după caz, de către proprietar.
4. Cartea
tehnică a construcţiei se întocmeşte de către investitor pentru toate obiectele
de construcţii definitive, supuse regimului de autorizare a construcţiilor,
indiferent de natura fondurilor din care sunt finanţate sau de natura
proprietăţii asupra lor.
CAP. 2
Cuprinsul
cărţii tehnice a construcţiei
5. Cartea
tehnică a construcţiei conţine documentaţia de bază şi centralizatorul cu
părţile sale componente.
6.
Documentaţia de bază va cuprinde următoarele capitole:
- Capitolul
A: Documentaţia privind proiectarea;
- Capitolul
B: Documentaţia privind execuţia;
- Capitolul
C: Documentaţia privind recepţia;
- Capitolul
D: Documentaţia privind exploatarea, întreţinerea, repararea şi urmărirea
comportării în timp.
7.
Documentaţia privind proiectarea (cap. A) va cuprinde:
a) acte
referitoare la tema de proiectare, amplasarea construcţiei şi avize de
specialitate care au stat la baza întocmirii proiectului;
b)
documentaţia tehnică care se referă la construcţia respectivă (caracteristici,
detalii de execuţie pentru elementele structurii de rezistenţă ca şi pentru
celelalte părţi de construcţie care asigură funcţionalitatea şi siguranţa în
exploatare, precum şi schemele de instalaţii efectiv realizate, cu toate
modificările aduse de proiectant, executant sau proprietar pe parcursul
execuţiei construcţiei):
c)
breviarele de calcul pe specialităţi (acţiuni, ipoteze de calcul, rezultatele
calculelor de dimensionare şi verificare etc.);
d) indicarea
distinctă a diferenţelor faţă de detaliile de execuţie iniţiale, cu precizarea
cauzelor care au condus la aceste diferenţe;
e) caietele
de sarcini privind execuţia lucrărilor.
8.
Documentaţia tehnică privind execuţia (cap. B) va cuprinde:
a)
autorizaţia de executare a construcţiei;
b)
procesul-verbal de predare a amplasamentului şi reperului de nivelment general;
c)
înregistrările de calitate cu caracter permanent efectuate pe parcursul
execuţiei lucrărilor, precum şi celelalte documentaţii întocmite conform
prescripţiilor tehnice, prin care se atestă calitatea lucrărilor (rezultatul
încercărilor efectuate, certificatele de calitate, condica de betoane,
registrul proceselor-verbale de lucrări ascunse, notele de constatare ale
organelor de control, registrul unic de comunicări şi dispoziţii de şantier,
procesele-verbale de probe specifice şi speciale etc.);
d)
procesele-verbale de recepţie a terenului de fundare, a fundaţiilor şi
structurii de rezistenţă, procesele-verbale de admitere a fazelor determinante;
e)
procesele-verbale privind montarea instalaţiilor de măsurare prevăzute prin
proiectul de urmărire specială a construcţiilor, dacă este cazul, precum şi
consemnarea citirilor iniţiale de la care încep măsurătorile;
f) expertize
tehnice, verificări în teren sau cercetări suplimentare efectuate în afara
celor prevăzute de prescripţiile tehnice sau caietele de sarcini, rezultate ca
necesare, ca urmare a unor accidente tehnice produse în cursul execuţiei sau ca
urmare a unor greşeli de execuţie;
g) caietele
de ataşament, jurnalul principalelor evenimente (inundaţii, cutremure,
temperaturi excesive etc.).
9.
Documentaţia tehnică privind recepţia (cap. C) va cuprinde:
a)
procesele-verbale de recepţie (la terminarea lucrărilor şi cel final), precum
şi alte acte anexate acestora - pe care comisia de recepţie finală le consideră
necesare a fi păstrate în cartea tehnică a construcţiei;
b) alte acte
încheiate ca urmare a cererii comisiilor de recepţie prin care se prevăd
verificări sau cercetări suplimentare, cu indicarea rezultatelor obţinute şi a
modului de rezolvare.
10.
Documentaţia tehnică privind urmărirea comportării în exploatare şi intervenţii
în timp (cap. D) va cuprinde:
a)
prevederile scrise ale proiectantului privind urmărirea comportării
construcţiei, instrucţiunile de exploatare şi întreţinere şi lista
prescripţiilor de bază care trebuie respectate pe timpul exploatării
construcţiei, documentaţia de interpretare a urmăririi comportării construcţiei
în timpul execuţiei şi al exploatării;
b)
proiectele în baza cărora s-au efectuat, după recepţia finală a lucrărilor,
modificări ale construcţiei faţă de proiectul iniţial efectiv realizat;
c) actele de
constatare a unor deficienţe apărute după recepţia executării lucrărilor şi
măsurile de intervenţie luate (procese-verbale de remediere a defectelor);
d) proiectul
de urmărire specială a construcţiei (încercare prin încărcare, urmărire în
timp), dacă este cazul;
e)
procesul-verbal de predare-primire a instalaţiilor de măsurare prevăzute prin
proiectul de urmărire specială a construcţiei încheiat între executant şi
beneficiar, dacă este cazul;
f) referatul
cu concluziile anuale şi finale asupra rezultatelor urmăririi speciale, dacă
este cazul;
g)
procesele-verbale de predare-primire a construcţiei în cazul schimbării
proprietarului;
h) jurnalul
evenimentelor, întocmit conform modelului de formular cuprins în anexa nr. 1 la prezentele norme.
Acolo unde
este posibil, documentele cuprinse în cartea tehnică a construcţiei vor putea
fi înregistrate pe microfilme.
11. Pentru
obiectele de construcţie clădiri de locuit până la două niveluri şi anexe
gospodăreşti, cât şi pentru cele de mică importanţă cum ar fi: garduri, cabine
poartă etc., cartea tehnică a construcţiei se rezumă la autorizaţia de
construire, procesele-verbale de recepţie la terminarea lucrărilor şi
procesul-verbal de recepţie finală la expirarea perioadei de garanţie, precum
şi alte evenimente deosebite în viaţa construcţiei.
12. Actele
ce formează documentaţia de bază a cărţii tehnice a construcţiei vor fi
îndosariate pe capitolele respective, în ordinea enumerării din prezentele
norme, în dosare cu file numerotate, prevăzute cu borderou şi parafate pe
măsura încheierii lor; fiecare dosar va purta un indicativ format din litera
corespunzătoare capitolului (A, B, C, D) şi din numărul de ordine, în cifre
arabe, al dosarului.
13.
Centralizatorul cărţii tehnice a construcţiei va cuprinde fişa statistică pe
obiect, borderoul general al dosarelor documentaţiei de bază şi copiile
borderourilor cu cuprinsul fiecărui dosar în parte.
CAP. 3
Modul de
întocmire, folosire şi păstrare a cărţii tehnice a construcţiei
14. Cartea
tehnică a construcţiei se întocmeşte într-un singur exemplar, ţinând seama şi
de prevederile pct. 20.
15. Pentru
construcţiile noi, pentru care la data intrării în vigoare a prezentelor norme
nu a avut loc recepţia finală a obiectivelor executate, cartea tehnică a
construcţiei se întocmeşte de către investitor, împreună cu proiectantul,
astfel:
a)
proiectantul obiectului de construcţie întocmeşte şi predă investitorul, pe
măsura elaborării şi cel mai târziu până la data recepţiei finale a lucrărilor,
documentaţia prevăzută la pct. 7 şi 10;
b) comisiile
de recepţie la terminarea lucrărilor de construcţii şi de recepţie finală a
obiectului de construcţie predau investitorului documentaţia prevăzută la pct.
8, imediat după întocmirea ei;
c)
investitorul obiectului de construcţie primeşte toate actele care cad în
sarcina proiectantului şi comisiilor de recepţie, le completează cu actele ce
cad în sarcina sa (cele prevăzute la pct. 8), le îndosariază conform
prevederilor pct. 12 şi întocmeşte centralizatorul prevăzut la pct. 13; după
recepţia finală a obiectului de construcţie, investitorul reţine un exemplar
complet;
d)
investitorul completează cartea tehnică a construcţiei cu documentaţia
prevăzută la pct. 10 lit. h).
16. Pentru
toate construcţiile la care este întocmită cartea tehnică, aceasta se va
completa în decurs de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentelor norme
de către proprietar sau administrator, cu aspectele apărute în timpul
exploatării acesteia (inclusiv proiectele de execuţie a lucrărilor de remedieri
sau modificări - acolo unde este cazul) în perioada începând de la 4 martie
1977.
17.
Proprietarul sau administratorul va asigura activitatea de urmărire a
comportării construcţiei în exploatare şi intervenţiile în timp asupra
acesteia.
Urmărirea
comportării construcţiei în exploatare şi intervenţiile în timp asupra acesteia
se realizează direct, fie de proprietar sau administrator, fie de persoane
împuternicite de aceştia, ce vor avea calitatea de responsabil cu urmărirea
comportării în timp a construcţiei.
18. Modul de
întocmire şi de completare a cărţii tehnice a construcţiei se controlează în
mod obligatoriu de către:
- comisiile
de recepţie finală a obiectelor de construcţii, cu ocazia recepţiei;
- organele
de control împuternicite din cadrul organelor cu atribuţii în acest domeniu,
periodic.
Rezultatele
controalelor se vor consemna în mod obligatoriu în jurnalul evenimentelor.
19. Cartea
tehnică a construcţiei se păstrează pe toată durata de existenţă a obiectului
de construcţie până la demolarea sa; după demolare, investitorul predă
exemplarul complet la arhiva unităţilor administrativ-teritoriale, pentru
păstrare.
Înainte de
predarea cărţii tehnice a construcţiei, ea va fi completată cu modul de
desfăşurare a acţiunii de postutilizare, pe baza instrucţiunilor elaborate de
proiectant.
20. La
schimbarea proprietarului, cartea tehnică a construcţiei va fi predată noului
proprietar, care va avea obligaţia păstrării şi completării acesteia,
consemnând faptul în procesul-verbal de predare-primire şi în jurnalul
evenimentelor.
JURNALUL EVENIMENTELOR
Denumirea obiectului de
construcţie
..............................................................................
..............................................................................
____________________________________________________________________________
|Nr. |Data |Categoria |Prezentarea |Numele,
|Semnătura |
|crt.|evenimentului|evenimentului|evenimentului
|prenumele şi|responsabilului|
| |
| |şi a efectelor|unitatea |cu cartea |
| | | |sale asupra |persoanei
|tehnică a |
| | | |construcţiei, |care
înscrie|construcţiei |
| | | |cu trimiteri |evenimentul | |
| | | |la actele |şi semnătura| |
| | | |din |sa | |
| | | |documentaţia |
| |
| | | |de bază | | |
|____|_____________|_____________|______________|____________|_______________|
| 0 |
1 | 2
| 3 |
4 | 5
|
|____|_____________|_____________|______________|____________|_______________|
Instrucţiuni
de completare
1.
Evenimentele care se înscriu în jurnal se codifică cu următoarele litere în
coloana 2 Categoria evenimentului:
UC -
rezultatele verificărilor periodice din cadrul urmăririi curente;
US -
rezultatele verificărilor şi măsurătorilor din cadrul urmăririi speciale, în
cazul în care implică luarea unor măsuri;
M - măsuri
de intervenţie în cazul constatării unor deficienţe (reparaţii, consolidări,
demolări etc.);
E -
evenimente excepţionale (cutremure, inundaţii, incendii, ploi torenţiale,
căderi masive de zăpadă, prăbuşiri sau alunecări de teren etc.);
D -
procese-verbale întocmite de organele de verificare, pe fazele de execuţie a
lucrărilor;
C -
rezultatele controlului privind modul de întocmire şi de păstrare a cărţii
tehnice a construcţiei.
2.
Evenimentele consemnate în jurnal şi care îşi au corespondent în acte cuprinse
în documentaţia de bază se prevăd cu trimiteri la dosarul respectiv,
menţionându-se natura actelor.
---------------
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu