LEGE Nr. 7 din 13 martie 1996
cadastrului si a publicitatii imobiliare
EMITENT:
PARLAMENTUL ROMANIEI
PUBLICATA IN: MONITORUL OFICIAL NR. 61 din 26 martie 1996
Parlamentul
Romaniei adopta prezenta lege.
Titlul I
Regimul general al
cadastrului
CAP. 1
Dispozitii
generale
ART. 1
Cadastrul general
este sistemul unitar si obligatoriu de evidenta tehnica, economica si juridica
prin care se realizeaza identificarea, inregistrarea, reprezentarea pe harti si
planuri cadastrale a tuturor terenurilor, precum si a celorlalte bunuri imobile
de pe intreg teritoriul tarii, indiferent de destinatia lor si de proprietar.
Entitatile de baza
ale acestui sistem sint parcela, constructia si proprietarul.
Prin imobil, in
sensul prezentei legi, se intelege parcela de teren, cu sau fara constructii.
ART. 2
Cadastrul general
se organizeaza la nivelul fiecarei unitati administrativ-teritoriale: comuna,
oras, municipiu, judet si la nivelul intregii tari.
Prin sistemul de
cadastru general se realizeaza:
a) identificarea,
inregistrarea si descrierea, in documentele cadastrale, a terenurilor si a
celorlalte bunuri imobile prin natura lor, masurarea si reprezentarea acestora
pe harti si planuri cadastrale, precum si stocarea datelor pe suporturi
informatice;
b) asamblarea si
integrarea datelor furnizate de cadastrele de specialitate;
c) identificarea
si inregistrarea tuturor proprietarilor si a altor detinatori legali de
terenuri si de alte bunuri imobile, in vederea asigurarii publicitatii si
opozabilitatii drepturilor acestora fata de terti;
d) furnizarea
datelor necesare sistemului de impozite si taxe pentru stabilirea corecta a
obligatiilor fiscale ale contribuabililor.
ART. 3
La data intrarii
in vigoare a prezentei legi se infiinteaza Oficiul National de Cadastru,
Geodezie si Cartografie, ca institutie publica cu personalitate juridica in
subordinea Guvernului.
In fiecare judet
si in municipiul Bucuresti se organizeaza oficii de cadastru, geodezie si
cartografie care vor functiona ca institutii publice cu personalitate juridica
in subordonarea Oficiului National de Cadastru, Geodezie si Cartografie.
In subordinea
Oficiului National de Cadastru, Geodezie si Cartografie se infiinteaza
Institutul de Geodezie, Fotogrammetrie, Cartografie si Cadastru, institutie
publica cu personalitate juridica.
Organizarea si
functionarea Oficiului National de Cadastru, Geodezie si Cartografie, a
unitatilor din subordinea sa si a Institutului de Geodezie, Fotogrammetrie,
Cartografie si Cadastru se aproba de catre Guvern in termen de 60 de zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei legi.
ART. 4
Ministerele, alte
institutii centrale de stat, regiile autonome si alte persoane juridice
organizeaza cadastrul de specialitate in domeniile: agricol, forestier, apelor,
industrial, extractiv, imobiliar-edilitar, transporturilor rutiere, feroviare,
navale, aeriene, turismului, zonelor protejate naturale si construite, celor cu
risc ridicat de calamitati naturale ori supuse poluarii si degradarii si
altele.
Cadastrele de
specialitate sint subsisteme de evidenta si inventariere sistematica a
bunurilor imobile sub aspect tehnic si economic, cu respectarea normelor
tehnice elaborate de Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie si a
datelor de baza din cadastrul general, privind suprafata, categoria de
folosinta si proprietarul.
Titularii
cadastrelor prevazute la alin. 1 executa, in functie de domeniul specific de
activitate, lucrari geodezice, topografice, fotogrammetrice, cartografice si
altele pentru satisfacerea nevoilor proprii. Titularii cadastrelor de
specialitate, cu exceptia Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de
Interne si Serviciului Roman de Informatii, vor pune, cu titlu gratuit, la
dispozitia Oficiului National de Cadastru, Geodezie si Cartografie datele
cerute pentru alcatuirea si actualizarea cadastrului.
CAP. 2
Organizarea
activitatii de cadastru
ART. 5
Oficiul National de Cadastru, Geodezie si
Cartografie are urmatoarele atributii principale:
a) organizeaza,
conduce, indruma si controleaza executarea lucrarilor de geodezie, topografie,
fotogrammetrie, teledetectie, cadastru si cartografie la nivelul intregii tari;
b) elaboreaza
norme, promoveaza tehnici, procedee si metodologii de specialitate conform
progreselor stiintifice si tehnice in domeniul cadastrului;
c) autorizeaza
persoanele fizice si juridice care pot executa lucrari tehnice de cadastru;
d) organizeaza
fondul national de geodezie si cartografie, precum si banca de date a
sistemului unitar de cadastru;
e) asigura, in
conditiile legii, in colaborare cu Ministerul Apararii Nationale, executarea,
completarea, modernizarea si mentinerea in stare de utilizare a retelei
geodezice nationale;
f) avizeaza
continutul topografic al hartilor, planurilor, atlaselor, ghidurilor si al
altor documente cartografice necesare uzului public;
g) pune la
dispozitia autoritatilor publice si a altor institutii interesate, in
conditiile legii, situatii statistice de sinteza privind terenurile si
constructiile;
h) indeplineste
sarcinile ce rezulta din angajamentele internationale in domeniul sau de
activitate.
ART. 6
Oficiile judetene
de cadastru, geodezie si cartografie realizeaza, la nivelul unitatilor
administrativ-teritoriale, atributiile prevazute la art. 5 lit. a), f) si g)
din prezenta lege.
Receptia
lucrarilor de cadastru, executate de persoanele fizice si juridice autorizate
in conditiile art. 5 lit. c), se realizeaza de catre oficiile judetene de
cadastru, geodezie si cartografie.
In cadrul
oficiilor judetene de cadastru, geodezie si cartografie se organizeaza si
functioneaza baza de date a cadastrului.
ART. 7
Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de
Interne si Serviciul Roman de Informatii executa, cu mijloace proprii, lucrari
de cadastru, geodezice, gravimetrice, topografice, fotogrammetrice si
cartografice necesare apararii tarii si pastrarii ordinii publice, precum si
altor nevoi proprii, conform normelor tehnice ale Oficiului National de
Cadastru, Geodezie si Cartografie.
ART. 8
Datele geodezice
si cartografice interesind apararea tarii si ordinea publica se pastreaza, dupa
caz, de catre Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne si Serviciul
Roman de Informatii.
ART. 9
Finantarea
activitatii Oficiului National de Cadastru, Geodezie si Cartografie, a
institutiilor din subordinea sa si a cadastrelor de specialitate ale ministerelor
si altor institutii centrale de stat se asigura de la bugetul de stat.
Finantarea cadastrelor de specialitate ale regiilor autonome, societatilor
comerciale si altor persoane juridice se realizeaza prin mijloace financiare
proprii.
CAP. 3
Realizarea,
intretinerea si avizarea lucrarilor de cadastru
ART. 10
Functia tehnica a
cadastrului general se realizeaza prin determinarea, pe baza de masuratori, a
pozitiei configuratiei si marimii suprafetelor terenurilor pe destinatii,
categorii de folosinta si pe proprietari, precum si ale constructiilor.
In cadrul functiei
economice a cadastrului general se evidentiaza destinatia, categoriile de
folosinta a parcelelor, precum si elementele necesare stabilirii valorii
economice a bunurilor imobile.
Functia juridica a
cadastrului general se realizeaza prin identificarea proprietarului pe baza
actului de proprietate si prin publicitatea imobiliara.
ART. 11
La nivelul
unitatilor administrativ-teritoriale - comuna, oras si municipiu - lucrarile
tehnice de cadastru constau in:
a) stabilirea,
potrivit legii, si marcarea pe teren, prin borne, a hotarelor unitatii
administrativ-teritoriale respective;
b) marcarea pe
teren, prin borne, a limitei intravilanului localitatilor, potrivit legii;
c) identificarea
bunurilor imobile pe baza actelor de proprietate sau, in lipsa acestora, pe
baza posesiei exercitate sub nume de proprietar; masurarea tuturor parcelelor
de teren din cuprinsul fiecarei unitati administrativ-teritoriale, specificindu-se
destinatia, categoria de folosinta si proprietarul sau, dupa caz, posesorul
acestora. Pentru terenurile ocupate de constructii, curti, precum si pentru
terenurile cu alte destinatii, situate in intravilan sau in extravilan, se vor
specifica, pe baza datelor furnizate de cadastrele de specialitate, categoriile
de folosinta a terenurilor, incadrarea acestora pe zone in cadrul localitatii,
respectiv pe clase de calitate;
d) inregistrarea
litigiilor de hotare, in cazul neintelegerilor intre proprietarii si/sau
posesorii invecinati;
e) masuratori
pentru realizarea si actualizarea planurilor cadastrale.
Delimitarea si
marcarea hotarelor administrative ale comunelor, oraselor si municipiilor,
precum si limitele intravilanelor localitatilor se vor face, potrivit legii, de
catre comisia stabilita in acest scop prin ordinul prefectului. Din comisie vor
face parte primarul, secretarul consiliului local, delegatul oficiului judetean
de cadastru, geodezie si cartografie si, dupa caz, delegatul directiei generale
amenajarea teritoriului si urbanism.
ART. 12
Documentele
tehnice principale ale cadastrului general, care se vor intocmi la nivelul
comunelor, oraselor si municipiilor, sint:
a) registrul
cadastral al parcelelor;
b) indexul alfabetic
al proprietarilor si domiciliul acestora;
c) registrul
cadastral al proprietarilor;
d) registrul
corpurilor de proprietate;
e) fisa
centralizatoare, partida cadastrala pe proprietari si pe categorii de
folosinta;
f) planul
cadastral.
Detinatorii de bunuri imobile sint obligati sa
permita accesul specialistilor pentru executarea lucrarilor de cadastru, sa
admita, in conditiile legii, amplasarea, pe sol sau pe constructii, a semnelor
si semnalelor geodezice si sa asigure zonele de protectie a acestora.
Baza de date poate
fi redactata si arhivata si sub forma de inregistrari, pe suporturi accesibile
echipamentelor de prelucrare automata a datelor, cu efect juridic echivalent.
Primarii
localitatilor au obligatia sa asigure delegatilor cadastrali birouri, spatii de
cazare contra cost, sprijin in angajarea sezoniera a personalului auxiliar
pentru efectuarea masuratorilor pe teren si sa instiinteze, prin afisare sau
prin alte mijloace de publicitate, pe proprietarii de bunuri imobile sa permita
accesul specialistilor pentru executarea lucrarilor de cadastru sau, dupa caz,
sa se prezinte personal sau prin mandatari pentru a da lamuriri privitoare la
identificarea si marcarea limitelor proprietatilor. Daca proprietarii sau
mandatarii acestora nu se prezinta, marcarea si identificarea limitelor se pot
face si in lipsa acestora.
Dupa finalizarea
lucrarilor de teren, pentru fiecare unitate administrativ-teritoriala, datele
obtinute se prelucreaza, se inregistreaza in documentele tehnice ale
cadastrului si se introduc in baza de date cadastrale. Datele definitorii ale
fiecarei parcele se aduc la cunostinta proprietarilor.
Contestatiile cu
privire la exactitatea datelor comunicate pot fi prezentate de proprietari in
scris, in termen de 60 de zile de la comunicare, oficiul judetean de cadastru,
geodezie si cartografie. Cei nemultumiti de modul de solutionare a
contestatiilor de catre oficiul judetean de cadastru, geodezie si cartografie
pot face plingere la instanta de judecatoreasca competenta, conform legii.
ART. 13
Planul cadastral
contine reprezentarea grafica a datelor din registrele cadastrale, referitoare
la terenurile si constructiile din cadrul unitatilor administrativ-teritoriale
- comune, orase si municipii - si se pastreaza la oficiul judetean de cadastru,
geodezie si cartografie.
Registrele si
planurile cadastrale vor sta la baza completarii sau, dupa caz, a intocmirii
evidentei privind publicitatea imobiliara. O copie a acestora se pastreaza la
biroul de carte funciara.
Planurile si
registrele cadastrale se tin la zi, in concordanta cu situatia de pe teren, in
baza cererilor si comunicarilor facute potrivit legii, precum si prin
intretinerea lucrarilor de cadastru, cu o periodicitate de cel mult 6 ani, cind
se va parcurge in mod obligatoriu intregul teritoriu administrativ si se va
confrunta continutul planurilor si al registrelor cadastrale cu situatia reala
din teren si se vor inregistra toate elementele modificatoare.
Studiile
pedologice necesare elaborarii partii economice a cadastrului de specialitate
se actualizeaza cu o periodicitate de 10 ani, iar cele agrochimice cu o
periodicitate de 4 ani. Pe parcelele de teren unde s-au executat lucrari de
imbunatatiri funciare sau au avut loc procese de degradare ori de poluare a
solului, actualizarea se poate face ori de cite ori este cazul.
Actualizarea
cadastrelor de specialitate prevazute in prezenta lege se face conform
specificului fiecarui domeniu in parte.
ART. 14
In cadrul functiei
economice a cadastrului general se evidentiaza valoarea economica a bunurilor
imobile, potrivit legii.
Oficiul National
de Cadastru, Geodezie si Cartografie si oficiile judetene din subordinea sa,
precum si titularii cadastrelor de specialitate au obligatia de a furniza
organelor Ministerului Finantelor evidentele necesare impunerii
contribuabililor.
ART. 15
Completarea,
modernizarea si mentinerea in stare de utilizare a retelei geodezice nationale
necesare intocmirii si tinerii la zi a planurilor cadastrale si hartilor
topografice se realizeaza de catre unitati specializate, sub coordonarea
Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie.
ART. 16
In lucrarile de
cadastru general terenurile se impart din punct de vedere al destinatiei si al
categoriei de folosinta, conform prevederilor legale.
ART. 17
Oficiul judetean
de cadastru, geodezie si cartografie este imputernicit sa execute, direct sau
prin persoane autorizate, lucrari tehnice privind comasarile, parcelarile,
schimburile de terenuri si rectificarile de hotar dintre unitatile
administrativ-teritoriale, altele decit cele stabilite in competenta oficiilor
de cadastru agricol si organizarea teritoriului agricol prin Legea fondului
funciar nr. 18/1991.
Operarea acestora
in planurile si registrele cadastrale se realizeaza de catre oficiul judetean
de cadastru, geodezie si cartografie.
ART. 18
Unitatile de
specialitate sau, dupa caz, agentii economici care detin sau executa, pentru
nevoi proprii, planuri topografice utilizabile si la lucrarile de cadastru
general sint obligate sa puna la dispozitie gratuit oficiilor judetene de
cadastru, geodezie si cartografie copiile de pe acestea sau, dupa caz,
planurile originale pe termen determinat.
ART. 19
Modul de avizare
si de receptie a lucrarilor de cadastru general se stabileste de catre Oficiul
National de Cadastru, Geodezie si Cartografie.
Titlul II
Publicitate
imobiliara
CAP. 1
Evidenta
cadastral-juridica
ART. 20
Publicitatea
imobiliara intemeiata pe sistemul de evidenta al cadastrului general are ca
obiect inscrierea in cartea funciara a actelor si faptelor juridice referitoare
la imobilele din aceeasi localitate. Ea se efectueaza de catre birourile de
carte funciara ale judecatoriilor, pentru imobilele situate in raza teritoriala
de activitate a acestora.
Unul sau mai multe
imobile alipite, de pe teritoriul unei localitati, apartinind aceluiasi
proprietar, formeaza corpul de proprietate ce se inscrie in cartea funciara.
Mai multe corpuri
de proprietati, de pe teritoriul aceleasi localitati, apartinind unui
proprietar, formeaza partida sa cadastrala ce se inscrie in aceeasi carte
funciara.
Cartile funciare
intocmite si numerotate pe teritoriul administrativ al fiecarei localitati
alcatuiesc, impreuna, registrul cadastral de publicitate imobiliara al acestui
teritoriu, ce se tine de catre biroul de carte funciara al judecatoriei in a
carei raza teritoriala de activitate este situat bunul respectiv.
Acest registru se
intregeste cu un registru special de intrare, cu planul de identificare a
imobilelor, cu repertoriul imobilelor, indicind numarul cadastral al parcelelor
si numarul de ordine al cartilor funciare in care sint inscrise, cu un index
alfabetic al proprietarilor si cu o mapa in care se vor pastra cererile de
inscriere, impreuna cu un exemplar al inscrisurilor constatatoare ale actelor
sau faptelor juridice supuse inscrierii.
ART. 21
Cartea funciara
este alcatuita din titlu, indicind numarul ei si numele localitatii in care
este situat imobilul, precum si din trei parti:
A. Partea I,
referitoare la descrierea imobilelor, care va cuprinde:
a) numarul de
ordine si cel cadastral al fiecarui imobil;
b) suprafata
terenului, categoria de folosinta si, dupa caz, constructiile;
c) amplasamentul
si vecinatatile;
d) valoarea
impozabila.
B. Partea a II-a,
referitoare la inscrierile privind dreptul de proprietate, care cuprinde:
a) numele
proprietarului;
b) actul sau
faptul juridic care constituie titlul dreptului de proprietate, precum si
mentionarea inscrisului pe care se intemeieaza acest drept;
c) stramutarile
proprietatii;
d) servitutile
constituite in folosul imobilului;
e) faptele
juridice, drepturile personale sau alte raporturi juridice, precum si actiunile
privitoare la proprietate;
f) orice
modificari, indreptari sau insemnari ce s-ar face in titlu, in partea I sau a
II-a a cartii funciare, cu privire la inscrierile facute.
C. Partea a III-a,
referitoare la inscrierile privind dezmembramintele dreptului de proprietate si
sarcini, care va cuprinde:
a) dreptul de
superficie, uzufruct, uz, folosinta, abitatie, servitutile in sarcina fondului
aservit, ipoteca si privilegiile imobiliare, precum si locatiunea si cesiunea
de venituri pe timp mai mare de 3 ani;
b) faptele
juridice, drepturile personale sau alte raporturi juridice, precum si actiunile
privitoare la drepturile reale inscrise in aceasta parte;
c) sechestrul,
urmarirea imobilului sau a veniturilor sale;
d) orice
modificari, indreptate sau insemnari ce s-ar face cu privire la inscrierile
facute in aceasta parte. Datele din cartea funciara pot fi redate si arhivate
si sub forma de inregistrari pe microfilme si pe suporturi accesibile
echipamentelor de prelucrare automata a datelor. Acestea au aceleasi efecte
juridice si forta probatoare echivalenta cu inscrisurile in baza carora au fost
redate.
ART. 22
Dreptul de
proprietate si celelalte drepturi reale asupra unui imobil se vor inscrie in
cartea funciara pe baza actului prin care s-au constituit ori s-au transmis in
mod valabil.
Radierea
inscrierii dreptului de proprietate si a celorlalte drepturi reale se va face
in temeiul actului care exprima consimtamintul titularului la stingerea lor, cu
exceptia drepturilor care se sting la implinirea termenului mentionat in
inscriere sau a drepturilor viagere care se sting prin moartea titularului lor.
Hotarirea
judecatoreasca, definitiva si irevocabila, sau, in cazuri anume prevazute de
lege, decizia autoritatii administrative va inlocui actul prevazut la alin. 1
si 2.
ART. 23
Modificarea
continutului unui drept ce greveaza un drept real imobiliar se inscrie, daca
legea nu dispune altfel, potrivit regulilor stabilite pentru dobindirea si
stingerea drepturilor reale.
ART. 24
Inscrierea unui
drept se poate efectua numai:
a) impotriva
aceluia care, la inregistrarea cererii sale, era inscris ca titular al
dreptului asupra caruia inscrierea urmeaza sa fie facuta;
b) impotriva
aceluia care, inainte de a fi inscris, si-a grevat dreptul, daca amindoua
inscrierile se cer deodata.
ART. 25
Daca mai multe
persoane si-au cedat succesiv una celeilalte dreptul real asupra unui imobil,
iar inscrierile nu s-au facut, cel din urma indreptatit va putea cere
inscrierea dobindirilor succesive o data cu aceea a dreptului sau, dovedind
prin inscrisuri originale intreg sirul actelor juridice pe care se intemeieaza
inscrierile.
ART. 26
Inscrierile
intemeiate pe obligatiile defunctului se vor putea face si dupa ce dreptul
mostenitorului a fost inscris, in masura in care se dovedeste ca mostenitorul
este tinut de aceste obligatii.
ART. 27
Inscrierile in
cartea funciara devin opozabile fata de terti de la data inregistrarii cererii.
Ordinea
inregistrarii cererii va determina rangul inscrierii.
ART. 28
Dreptul de
proprietate si celelalte drepturi reale sint opozabile fata de terti, fara
inscrierea in cartea funciara, cind provin din succesiune, ascensiune, vinzare
silita si uzucapiune. Aceste drepturi se vor inscrie, in prealabil, daca
titularul intelege sa dispuna de ele.
In aceleasi
conditii sint opozabile fata de terti si drepturile reale dobindite de stat si
de orice persoana, prin efectul legii, prin expropriere sau prin hotariri
judecatoresti.
ART. 29
Cel care a
transmis sau a constituit, in folosul altuia, un drept real asupra unui imobil,
este obligat sa predea inscrisul translativ sau constitutiv al dreptului,
pentru inscrierea in cartea funciara, daca acest inscris este in posesia sa si
este singurul exemplar doveditor, afara de cazul in care s-a procedat, din
oficiu, in inscriere.
In cazul in care
cel obligat refuza predarea inscrisului, se va cere instantei judecatoresti sa
dispuna inscrierea.
ART. 30
Dobinditorul
anterior poate cere instantei judecatoresti sa acorde inscrierii sale rang
preferential fata de inscrierea efectuata la cererea unui tert, care a dobindit
ulterior imobilul cu titlu gratuit sau care a fost de rea-credinta la data
incheierii actului.
ART. 31
Inscrierea
provizorie in cartea funciara se face in cazul dobindirii unor drepturi
afectate de o conditie suspensiva sau daca hotarirea judecatoresca pe care se
intemeiaza nu este definitiva si irevocabila.
ART. 32
Inscrierea
provizorie devine opozabila tertilor cu rangul determinat de cererea de
inscriere, sub conditie si in masura justificarii ei.
Justificarea unei
inscrieri provizorii isi intinde efectul asupra tuturor inscrierilor care s-au
facut conditionat de justificarea ei; nejustificarea unei inscrieri provizorii
atrage, la cererea celui interesat, radierea ei si a tuturor inscrierilor care
s-au facut conditionat de justificarea acesteia.
ART. 33
Daca in cartea
funciara s-a inscris un drept real, in conditiile prezentei legi, in folosul
unei persoane, se prezuma ca dreptul exista in folosul ei, daca a fost dobindit
sau constituit cu buna-credinta, cit timp nu se dovedeste contrariul.
Daca un drept s-a
radiat din cartea funciara, se prezuma ca acel drept nu exista.
ART. 34
Cuprinsul cartilor
funciare se considera exact, in folosul acelei persoane care a dobindit, prin
act juridic cu titlu oneros, un drept real, daca in momentul dobindirii
dreptului n-a fost inscrisa in cartea funciara vreo actiune prin care se
contesta cuprinsul ei sau daca nu a fost cunoscut, pe alta cale, aceasta
inexactitate.
ART. 35
In cazul in care
cuprinsul cartii funciare nu corespunde, in privinta inscrierii, cu situatia
juridica reala, se poate cere rectificarea acesteia.
Prin rectificare
se intelege radierea, indreptarea sau mentionarea inscrierii oricarei
operatiuni, susceptibila a face obiectul unei inscrieri in cartea funciara.
ART. 36
Orice persoana
interesata poate cere rectificarea inscrierilor din cartea funciara, daca
printr-o hotarire judecatoreasca definitiva si irevocabila s-a constatat ca:
1. inscrierea sau
actul in temeiul caruia s-a efectuat inscrierea nu a fost valabil;
2. dreptul inscris
a fost gresit calificat;
3. nu mai sint intrunite
conditiile de existenta a dreptului inscris sau au incetat efectele actului
juridic in temeiul caruia s-a facut inscrierea;
4. inscrierea din
cartea funciara nu mai este in concordanta cu situatia reala actuala a
imobilului.
ART. 37
Actiunea in
rectificare, sub rezerva prescriptiei dreptului material la actiunea in fond,
va fi imprescriptibila.
Fata de tertele
persoane care au dobindit cu buna-credinta un drept real prin donatie sau
legat, actiunea in rectificare nu se va putea porni decit in termen de 10 ani,
socotiti din ziua cind s-a inregistrat cererea lor de inscriere, cu exceptia
cazului in care dreptul material la actiunea in fond nu s-a prescris mai
inainte.
ART. 38
Actiunea in
rectificare, intemeiata pe prevederile art. 36 pct. 1-4, isi va produce
efectele fata de tertele persoane care si-au inscris vreun drept real, dobindit
cu buna-credinta si prin act juridic cu titlu oneros, intemeindu-se pe
cuprinsul cartii funciare.
Termenul va fi de
3 ani socotiti de la inregistrarea cererii pentru inscrierea dreptului a carui
rectificare se cere.
ART. 39
Hotarirea prin
care s-a admis rectificarea unei inscrieri nu va fi opozabila persoanelor
impotriva carora actiunea nu a fost admisa.
Daca actiunea in
rectificare a fost inscrisa in cartea funciara, hotarirea judecatoresca va fi
opozabila si tertelor persoane care au dobindit dreptul dupa inscriere.
ART. 40
Actele si faptele
juridice, privitoare la drepturile personale, la starea si capacitatea
persoanelor in legatura cu imobilele cuprinse in cartea funciara, vor putea fi
inscrise la cerere, cu efect de informare pentru terte persoane.
ART. 41
Proprietarul unui
imobil poate cere ca intentia sa de a instraina sau de a ipoteca sa fie
inscrisa, aratind, in acest din urma caz, suma ce urmeaza sa se garanteze prin
ipoteca.
Daca se savirseste
instrainarea sau ipotecarea, dreptul inscris va avea rangul inscrierii
intentiei.
ART. 42
Inscrierea
intentiei de a instraina sau de a ipoteca isi pierde efectul prin trecerea unui
termen de doua luni de la data inregistrarii cererii.
Anul, luna si ziua
in care inscrierea isi pierde efectul vor fi aratate atit in inscriere, cit si
in incheierea care a ordonat-o.
ART. 43
Orice persoana
interesata va putea cerceta cartea funciara si celelalte evidente care
alcatuiesc registrul cadastral de publicitate imobiliara, cu exceptia
evidentelor care privesc siguranta nationala.
La cerere, se vor
elibera extrase, certificate sau copii legalizate de pe cartile funciare, cu
plata taxelor legale.
Nici o autoritate
nu va putea cere trimiterea originalului cartii funciare sau a planurilor de
identificare a imobilelor.
Mapa inscrisurilor
privind inscrierea atacata va putea fi ceruta de catre instanta judecatoreasca.
ART. 44
Corpul de
proprietati constituit prin inscrierile in cartea funciara se va putea modifica
prin alipiri, daca mai multe parcele se unesc intr-un singur corp sau daca se
adauga o noua parcela la un corp de proprietate ori se mareste intinderea unei
parcele.
De asemenea,
corpul de proprietate se modifica si prin dezlipiri, daca se desparte o parcela
de un corp sau se micsoreaza intinderea unei parcele. Dezlipirea unei parcele
sau a unei parti dintr-o parcela, care face parte dintr-un corp de proprietate,
se face impreuna cu sarcinile care o greveaza. Parcela care este grevata cu
sarcini nu poate fi alipita la un alt corp de proprietate, ci va forma, in caz
de dezlipire, un corp de proprietate separat.
ART. 45
In caz de alipire
sau dezlipire, se vor efectua transcrieri, daca o parcela trece dintr-o carte
funciara in alta, sau reinscrierii, daca, dezlipindu-se o parcela, aceasta se
va trece in aceeasi carte funciara ca un corp de proprietate de sine statator
sau ca o parcela a unui alt corp de proprietate.
Daca se transcrie
o parte din parcela intr-o alta carte funciara, restul se inscrie in vechea
carte funciara, cu mentionarea noului numar si a intinderii, iar daca toate
parcelele inscrise intr-o carte funciara au fost trascrise, aceasta se va
inchide si nu va mai putea fi redeschisa pentru noi inscrieri.
ART. 46
In cazul
proprietatii imobiliare comune ori in indiviziune vor fi inscrisi in aceeasi
carte funciara toti proprietarii. In ceea ce priveste proprietatea indiviza, se
va indica cota fiecarui coproprietar.
ART. 47
Daca o constructie
face obiectul proprietatii pe etaje sau pe apartamente, se va intocmi o carte
funciara colectiva pentru intreaga constructie si cite o carte funciara
individuala pentru fiecare etaj sau apartament avind proprietari diferiti.
Imobilul va fi
indicat in cartea funciara colectiva cu un numar de parcele nefractionat. In
cartile funciare individuale, fiecare etaj sau apartament se va indica cu un
numar fractionat, al carui numarator va fi numarul de parcela aratat in cartea
funciara colectiva, iar numitorul va fi, dupa caz, numarul etajului sau al
apartamentului.
Inscrierile care
privesc intreaga cladire se vor face in ambele carti funciare.
ART. 48
Imobilele ce
apartin domeniului public si domeniului privat al statului sau, dupa caz, al
unitatii administrativ-teritoriale, se vor inscrie in registrul de publicitate
special al unitatii administrativ-teritoriale pe care sint situate.
Registrele de
publicitate se tin de catre biroul de carte funciara al judecatoriei.
CAP. 2
Procedura de
inscriere in cartea funciara
ART. 49
Cererea de
inscriere in cartea funciara se va depune la biroul de carte funciara al
judecatoriei si va fi insotita de inscrisul original sau de copia legalizata de
pe acesta, prin care se constata actul sau faptul juridic a carui inscriere se
cere. Copia legalizata se va pastra in mapa biroului cu carte funciara.
In cazul hotaririi
judecatoresti, se va prezenta o copie legalizata, cu mentiunea ca este
definitiva si irevocabila.
Cererile de
inscriere se vor inregistra de indata in registrul de intrare, cu mentionarea
datei si a numarului care rezulta din
ordinea cronologica a depunerii lor.
Daca mai multe
cereri au fost depuse deodata la acelasi birou de carte funciara, drepturile de
ipoteca si privilegiile vor avea acelasi rang, iar celelalte drepturi vor primi
numai provizoriu rang egal, urmind ca prin judecata sa se hotarasca asupra
rangului si asupra radierii incheierii nevalabile.
ART. 50
In cazul in care
judecatorul de la biroul de carte funciara admite cererea, dispune inscrierea
prin incheiere, daca inscrisul indeplineste urmatoarele conditii:
a) cerintele de
validitate a actului juridic;
b) are deplina
putere doveditoare;
c) indica numele
partilor;
d)
individualizeaza imobilul cu numarul de parcela;
e) este insotit de
o traducere legalizata, daca nu este intocmita in limba romana.
Incheierea va
cuprinde determinarea dreptului sau a faptului, indicarea numarului parcelei si
a cartii funciare, precum si a partii cartii funciare in care urmeaza a se face
inscrierea.
In cazul in care
identificarea cadastrala a parcelei nu este posibila, pe baza datelor
existente, vor fi folosite schite de plan vizate de oficiul judetean de
cadastru, geodezie si cartografie.
ART. 51
Daca se constata
ca cererea de inscriere in cartea funciara nu intruneste conditiile legale, se
va respinge printr-o incheiere motivata. Despre respingerea cererii se va face
mentiune in registrul de intrare, in dreptul inregistrarii acesteia.
Dispozitiile
alineatului precedent se aplica si in cazul cererilor de radiere.
ART. 52
Incheierea se
comunica celui care a cerut inscrierea sau radierea unui act sau fapt juridic,
precum si celorlalte persoane interesate potrivit mentiunilor din cartea
funciara, cu privire la imobilul in cauza, in termen de 20 de zile de la
pronuntarea incheierii, dar nu mai tirziu de 60 de zile de la data
inregistrarii cererii.
Incheierea este
supusa cailor ordinare de atac; cererea de apel se depune la biroul de carte
funciara si se inscrie in cartea funciara.
In cazul in care
se va declara si recurs, cererea de inscriere respectiva se va comunica
biroului de carte funciara pentru inscriere.
Hotarirea
judecatoreasca definitiva si irevocabila se comunica, din oficiu, biroului de
carte funciara, de catre instanta care s-a pronuntat ultima asupra fondului.
ART. 53
Inscrierile si
radierile efectuate in cartile funciare nu pot fi rectificate decit pe baza
hotaririi instantei judecatoresti ramase definitiva si irevocabila.
Prevederile art.
52 se vor aplica in mod corespunzator.
ART. 54
In cazul in care o
carte funciara urmeaza a fi intocmita ori completata prin inscrierea unui
imobil care nu a fost cuprins in nici o alta carte funciara, precum si in cazul
in care o carte funciara a fost distrusa, pierduta ori a devenit nefolosibila,
in total sau in parte, din diferite cauze, intocmirea, completarea si reconstituirea,
dupa caz, se vor face de catre judecatorul de la biroul de carte funciara, la
cerere sau din oficiu, cu acordul celor interesati, pe baza unei incheieri. In
acest scop se vor folosi toate inscrisurile privitoare la imobilele in cauza
pentru identificarea parcelelor si a suprafetelor, precum si situatia dreptului
de proprietate, schita de plan, constatari la fata locului sau, dupa caz,
inregistrarile dupa microfilme si pe suporturi accesibile echipamentelor de
prelucrare automata a datelor.
Incheierea poate
fi atacata, dupa caz, in conditiile art. 52 alin. 2.
ART. 55
Erorile materiale
savirsite cu prilejul inscrierilor sau radierilor se pot indrepta, prin
incheiere motivata, de catre judecatorul de la biroul de carte funciara, la
cerere sau din oficiu, cu sau fara citarea partilor. Aceasta incheiere se va
comunica partii care nu a fost prezenta.
In acest caz se
vor aplica, prin asemanare, dispozitiile art. 38-40.
ART. 56
Notarul public
care a intocmit un act prin care se transmite, se modifica, se constituie sau
se stinge un drept real imobiliar este obligat sa ceara, din oficiu, inscrierea
in cartea funciara. In acest scop, va trimite cererea de inscriere a acestui
act, in ziua intocmirii lui sau cel mai tirziu a doua zi, la biroul de carte
funciara al judecatoriei in a carei raza de activitate se afla imobilul, in
afara de cazul in care partea interesata si-a rezervat dreptul de a face
diligentele necesare pentru inscriere.
Instanta
judecatoreasca va transmite, in termen de 3 zile, hotarirea ramasa definitiva
si irevocabila, constitutiva sau declarativa asupra unui drept real sau
imobiliar, la biroul de carte funciara al judecatoriei in a carei raza de
activitate se afla imobilul.
Instanta
judecatoreasca nu va trece la dezbaterea in fond a actiunii privind
desfiintarea actului juridic supus inscrierii, daca acesta nu a fost inscris,
in prealabil, pentru informare, in cartea funciara.
ART. 57
Ministerul
Justitiei organizeaza, coordoneaza si controleaza activitatea de publicitate a
birourilor de carte funciara ale judecatoriilor, printr-un compartiment de
specialitate.
TITLUL III
Dispozitii
tranzitorii, sanctiuni si dispozitii finale
CAP. 1
Dispozitii
tranzitorii
ART. 58
Inscrierile facute
in conformitate cu actele normative in vigoare in registrul de transcriptiuni
si inscriptiuni, in cartile funciare si in cartile de publicitate funciara,
inainte de data intrarii in vigoare a prezentei legi, isi vor produce si dupa
aceasta data efectele prevazute, cu exceptia cazurilor in care drepturile de
proprietate si celelalte drepturi reale au fost afectate in orice mod prin
efectul legii.
Toate documentele
de evidenta si publicitate imobiliara se preiau si se conserva de catre
birourile de carte funciara ale judecatoriilor in a caror raza de activitate se
afla imobilele, in termen de 180 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi.
Executarea silita
imobiliara va urma dispozitiile Codului de procedura civila si pentru actele de
executare incepute potrivit Legii LX din anul 1881, cu modificarile aduse prin
Legea nr. 54 din anul 1912.
ART. 59
Actul juridic
privind constituirea sau transmiterea unui drept imobiliar, valabil, incheiat
anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, netranscris in registrul de
transcriptiuni si inscriptiuni ori, dupa caz, neinscris in cartea funciara, isi
produce efectele la data inscrierii in cartea funciara, potrivit regimului
juridic la data incheierii lui. Actul sub semnatura privata, valabil incheiat,
va fi luat in considerare, daca are data certa anterioara intrarii in vigoare a
Legii fondului funciar nr. 18/1991.
ART. 60
Actiunile
introduse in temeiul art. 22, 23, 27, 28 si 34-40 din Decretul-lege nr. 115 din
27 aprilie 1938 pentru unificarea dispozitiilor privitoare la cartile funciare,
aflate in curs de judecata la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se vor
solutiona potrivit dispozitiilor legale sus-mentionate. Hotaririle
judecatoresti definitive, prin care s-au admis aceste actiuni, vor fi inscrise
in cartea funciara.
ART. 61
Actele si faptele
privind terenurile si constructiile situate pe un teritoriu administrativ
pentru care nu s-au definitivat documentele cadastrului general se vor inscrie
cu caracter nedefinitiv, in cite o carte funciara, urmind ca inscrierea
definitiva sa fie efectuata la punerea in aplicare a cadastrului general si pe
acel teritoriu. In aceleasi conditii se vor inscrie si titlurile de proprietate
emise in temeiul Legii fondului funciar nr. 18/1991. La cererea de inscriere se
va atasa schita de plan a terenului sau a constructiei la care se refera
inscrierea, intocmita de un cadrul tehnic de specialitate autorizat de oficiul
judetean de cadastru, geodezie si cartografie. Schita de plan va cuprinde
configuratia parcelelor de teren sau a constructiilor, suprafetele, categoriile
de folosinta, caracteristicile calitative ale terenului, elementele pentru
precizarea locului unde este situat imobilul, data intocmirii si numele celui
care a intocmit schita.
Masuratorile
cadastrale efectuate in cadrul actiunilor de aplicare a Legii fondului funciar
nr. 18/1991 si evidentiate ca atare in documentele cadastrale si in titlurile
de proprietate se preiau ca date definitive ale cadastrului pentru teritoriul administrativ
respectiv, daca acestea corespund normelor metodologice de cadastru elaborate
de catre Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie.
Lucrarile tehnice
de cadastru vor sta la baza eliberarii titlurilor de proprietate, emise in baza
Legii fondului funciar nr. 18/1991, acolo unde acestea n-au fost intocmite si
inminate.
ART. 62
Modul de inscriere
in evidentele cadastrale a bunurilor imobile apartinind Ministerului Apararii
Nationale, Ministerului de Interne si Serviciului Roman de Informatii se va
stabili de catre Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie,
impreuna cu aceste organe.
ART. 63
Daca se constata
unele diferente intre suprafetele inscrise in actele de proprietate si situatia
reala din teren, rezultata din masuratorilor executate pentru intocmirea
cadastrului general, consiliile locale vor instiinta pe proprietarii
interesati.
Plusurile si
minusurile de teren de pe aceeasi unitate administrativ-teritoriala se
compenseaza intre proprietarii in cauza.
Plusurile si
minusurile de teren se stabilesc de catre persoanele autorizate care efectueaza
masuratorile si se comunica celor in cauza si primarilor.
ART. 64
Orice neintelegeri
cu privire la identificarea si masurarea parcelelor de teren, precum si cu
privire la proprietarii acestora, se vor solutiona de catre instantele
judecatoresti.
ART. 65
Ministerul
Justitiei va intocmi, pina la intrarea in vigoare a prezentei legi,
regulamentul de organizare si functionare a birourilor de carte funciara ale
judecatoriilor.
CAP. 2
Sanctiuni
ART. 66
Constituie
contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savirsite in astfel de conditii
incit, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni:
a) folosirea, in
documente oficiale, a altor date cu privire la proprietari, terenuri sau
constructii decit cele inscrise in documentatia cadastrului;
b) refuzul
proprietarilor imobilelor de a permite accesul personalului de specialitate
pentru executarea lucrarilor de cadastru, a celor geodezice, topografice si
fotogrammetrice;
c) refuzul de a
pune la dispozitia organelor cadastrale a bazei topografice si a altor date,
precum si a documentelor necesare lucrarilor de cadastru de catre cei care le
detin, cu exceptia Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne,
Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe si
Serviciului de Protectie si Paza;
d) publicarea sau
difuzarea de materiale cartografice de orice fel, fara avizul Oficiului
National de Cadastru, Geodezie si Cartografie si al ministerelor interesate,
care executa lucrari de cadastru de specialitate.
Faptele prevazute
la lit. a) si b) se sanctioneaza cu amenda de la 400.000 la 750.000 lei, iar
cele prevazute la lit. c) si d) cu amenda de la 750.000 la 1.500.000 lei.
Amenzile se aplica
persoanelor fizice si juridice.
ART. 67
Constatarea
contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac prin proces-verbal incheiat de
persoane imputernicite de ministerele care executa astfel de lucrari, de
Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie sau de primari, precum si
de ofiterii si subofiterii de politie.
Contraventiilor
prevazute in prezenta lege le sint aplicabile dispozitiile Legii nr. 32/1968
privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
Degradarea sau
distrugerea bornelor, reperelor, marcilor de nivelment si a semnalelor geodezie
din reteaua nationala, amplasate pe sol sau pe cladiri, sau impiedicarea unor
masuri de conservare a acestor bunuri, constituie infractiune de distrugere si
se pedepseste potrivit prevederilor art. 217 din Codul penal.
De asemenea,
constituie infractiune de tulburare de posesie si se pedepseste potrivit
prevederilor art. 220 din Codul penal infiintarea sau mutarea semnelor de hotar
si a reperelor de marcare a limitelor de zona a caii ferate, drumurilor,
canalelor, aeroporturilor, cailor navigabile, delimitarilor silvice, geologice
si miniere, fara aprobarea prevazuta de lege.
CAP. 3
Dispozitii finale
ART. 68
In termen de 90 de
zile de la data definitivarii lucrarilor de cadastru pe o unitate
administrativ-teritoriala - comuna, oras sau municipiu -, oficiul judetean de
cadastru, geodezie si cartografie va transmite birourilor de carte funciara ale
judecatoriilor evidenta privind partidele cadastrale ale tuturor proprietarilor
de pe teritoriul fiecarei localitati din circumscriptia acestora, in vederea intocmirii cartilor funciare ale
imobilelor.
Oficiul judetean
de cadastru, geodezie si cartografie si birourile de carte funciara de pe linga
judecatorii realizeaza, pastreaza si asigura conservarea copiilor de siguranta
de pe documentele de cadastru, geodezie, cartografie si publicitate imobiliara,
inclusiv de pe microfilme sau alte suporturi.
ART. 69
Institutul de
Geodezie, Fotogrammetrie, Cartografie si Organizarea Teritoriului se
reorganizeaza in Institutul de Cadastru si Organizarea Teritoriului Agricol, ca
institutie publica cu personalitate juridica in subordinea Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei.
Oficiile de
cadastru si organizarea teritoriului judetene si al municipiului Bucuresti se
reorganizeaza in oficii de cadastru
agricol si organizarea teritoriului agricol, ca institutii publice cu
personalitate juridica in subordinea Ministerului Agriculturii si Alimentatiei.
Modul de
organizare si de functionare si atributiile institutiilor prevazute la alin. 1
si 2, precum si nivelul de salarizare si statutul personalului acestora se vor
stabili prin hotarire a Guvernului in termen de 60 de zile de la data intrarii
in vigoare a prezentei legi.
Patrimoniul,
personalul si resursele materiale necesare institutiilor prevazute la art. 3,
21 si 68 se stabilesc prin hotarire a Guvernului, in raport cu atributiile ce
revin fiecaruia.
ART. 70
Oficiul National de Cadastru, Geodezie si
Cartografie, impreuna cu ministerele care raspund de cadastrele de
specialitate, si Ministerul Justitiei vor stabili, in termen de 90 de zile de
la intrarea in vigoare a prezentei legi, metodologia privind evidenta
cadastrala tehnica, economica si juridica, inscrierea actelor si faptelor
juridice referitoare la imobile.
Autoritatile
administratiei publice locale vor asigura institutiilor si birourilor de carte
funciara, prevazute in prezenta lege, spatiile necesare desfasurarii
activitatii acestora.
ART. 71
Informatiile din
cadastrul general si publicitatea imobiliara, precum si din cadastrele de
specialitate reprezinta bun proprietate publica a statului si sint accesibile,
contra cost, persoanelor fizice si juridice, cu exceptia cazurilor privind
siguranta nationala sau alte cazuri reglementate potrivit prevederilor legale.
Sistemul
informational al cadastrului si publicitatii imobiliare se va integra in
Sistemul National de Informatizare al Romaniei.
ART. 72
Prezenta lege
intra in vigoare la 90 de zile de la publicarea ei in Monitorul Oficial al
Romaniei.
la data
finalizarii lucrarilor cadastrale si a registrelor de publicitate imobiliara
pentru intreg teritoriul administrativ al unui judet isi inceteaza
aplicabilitatea, pentru judetul respectiv, urmatoarele dispozitii legale:
- art. 1.801,
1.802 si 1.816-1.823 din Codul civil;
- art. 710-720 din
Codul de procedura civila, cu exceptia prevederilor referitoare la amanet;
- Decretul-lege
nr. 115 din 27 aprilie 1938 pentru unificarea dispozitiilor referitoare la
cartile funciare, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 95 din 27
aprilie 1938, cu modificarile ulterioare;
- Legea nr. 242
din 12 iulie 1947 pentru transformarea cartilor funciare provizorii din vechiul
Regat in carti de publicitate funciara, publicata in Monitorul Oficial nr. 157
din 12 iulie 1947, cu modificarile ulterioare;
- Decretul nr.
2.142 din 12 iunie 1930 pentru functionarea cartilor funduare centrale pentru
caile ferate si canaluri;
- Legea LX din
anul 1881 privitoare la executarea silita imobiliara, cu modificarile
ulterioare.
Dupa definitivarea
cadastrului la nivelul intregii tari, se abroga:
- art. 1.801,
1.802 si 1.816-1.823 din Codul civil;
- art. 710-720 din
Codul de procedura civila, cu exceptia prevederilor referitoare la amanet;
- Decretul-lege
nr. 115 din 27 aprilie 1938 pentru unificarea dispozitiilor referitoare la
cartile funciare, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 95 din 27
aprilie 1938, cu modificarile ulterioare;
- Legea nr. 242
din 12 iulie 1947 pentru transformarea cartilor funciare provizorii din vechiul
Regat in carti de publicitate funciara, publicata in Monitorul Oficial nr. 157
din 12 iulie 1947, cu modificarile ulterioare;
- Decretul nr.
2.142 din 12 iunie 1938 pentru functionarea cartilor funduare centrale pentru
caile ferate si canaluri;
- Legea LX din
anul 1881 privitoare la executarea silita imobiliara, cu modificarile
ulterioare.
La data intrarii
in vigoare a prezentei legi se abroga:
- art. 37-43 din
Legea fondului funciar nr. 59 din 29 octombrie 1974, publicata in Buletinul
Oficial nr. 138 din 5 noiembrie 1974, cu modificarile ulterioare;
- anexa nr. 1 la
Decretul nr. 146/1985 privind infiintarea colectivelor de lucrari cadastrale;
- Decretul nr. 305
din 15 septembrie 1971 privind activitatea geodezica, topofotogrammetrica si
cartografica, precum si procurarea, detinerea si folosirea datelor si
documentelor rezultate din aceasta activitate, publicat in Buletinul Oficial
nr. 111 din 26 septembrie 1971;
- orice alte
dispozitii contrare prezentei legi.
Aceasta lege a
fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 8 februarie 1996, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
Aceasta lege a
fost adoptata de Senat in sedinta din 12 februarie 1996, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI
ION SOLCANU
------------------
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu